رونمایی از نمونه قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته‌جمعی کار دریایی/ وزیر کار: کسریِ بودجه‌ی دولت نباید بر مذاکرات سه‌جانبه تاثیر بگذارد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
وزیر کار گفت: نتیجه‌ی برخی از جلسات سه جانبه گاهی به مذاق برخی از مقامات دولتی خوش نمی‌آمد و آن‌ها اعتراض می‌کردند که این تصمیم باعث کسریِ بودجه می‌شود. اما به اعتقاد ما کسریِ بودجه دلیل نمی‌شود که ما برای میلیون‌ها نفر از کارگرها و کارفرمایان، متناسب با بودجه‌ی خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مراسم رونمایی از نمونه قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی امروز (شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) با حضور حجت‌الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ساختمان مرکزی وزارت کار برگزار شد.

عبدالملکی در این جلسه ضمن تبریک روز جهانی کارگر و روز ملی خلیج‌فارس گفت: کارگران که بیش از ۶۰درصد جمعیت ایران هستند، بار اصلی اقتصاد ایران را به دوش می‌کشند.

وی گفت: در وزات تعاون و کار و رفاه اجتماعی ۴ محور را به عنوان کلان پروژه‌های این وزارتخانه دنبال می‌کنیم که این محورها عبارتند از: کار، آتیه، رفاه و اموال مردم. در محور کار مردم، بر اشتغال و کیفیت کار تاکید داریم. در موضوع آتیه مردم، به نظام بازنشستگی و تامین اجتماعی می‌پردازیم. در محور رفاه مردم، تاکید ما بر رفع فقر و خدمات‌رسانی به گروه‌های آسیب‌پذیر است و در مورد اموال مردم نیز بر دارایی‌هایی مردم و امانتداری از این دارایی‌ها تاکید داریم.

وزیر کار با اشاره به اهمیت کیفیت کار گفت: باید شرایط مساعدی بین کارگران و کارفرمایان حاکم شود تا هم کارایی بازار کار رعایت شود و هم رفاه طرفین مورد توجه قرار بگیرد.

عبدالملکی تصریح کرد: اصل کار ما بر سه‌جانبه‌گراییِ واقعی است. یکی از ابعاد اساسی پنج‌گانه‌ی اقتصاد مقاومتی، مردمی کردنِ اقتصاد است و یکی از ابعاد این مردمی بودن، سه جانبه‌گرایی است. کارگر و کارفرما باید با هم توافق کنند و دولت هم کمک کند تا توافق خوبی صورت بگیرد.

وی گفت: اینکه دولت بر اساس سیاستهای خود تصمیماتی را بر دو طرف القاء کند، خلاف اصل سه‌جانبه‌گرایی، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی است.

وزیر کار با اشاره به جلسات شورایعالی کار گفت: نتیجه‌ی برخی از جلسات سه جانبه گاهی به مذاق برخی از مقامات دولتی خوش نمی‌آمد و آن‌ها اعتراض می‌کردند که این تصمیم باعث کسریِ بودجه می‌شود. اما به اعتقاد ما کسریِ بودجه دلیل نمی‌شود که ما برای میلیون‌ها نفر از کارگرها و کارفرمایان، متناسب با بودجه‌ی خودمان تصمیم‌گیری کنیم. مسئله‌ی کسریِ بودجه، مسئله‌ی کار و تولید نیست، بلکه مسئله‌ی دولت است و دولت هم با روش‌های خود این کسری را تامین می‌کند.

عبدالملکی گفت: در یکی از جلساتی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود عده‌ای بر تصمیم شورایعالی کار اعتراض کردند و آن را سبب کسریِ بودجه دانستند اما آقای رییس‌جمهور بلافاصله گفتند که این مسئله‌ی دولت است و اگر این تصمیم به نفع جریان کارگری و کارفرمایی و تولید است دولت باید این مسئله را جور دیگری حل کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی تمرکز بر بخش‌های پیشران اقتصاد است، گفت: به خاطر ظرفیتهای طبیعی کشورمان، یکی از بخش‌های پیشران در کشور ما اقتصاد دریا است اما این بخش مغفول مانده است. شخصا معتقد هستم که سیاست‌های دریاگریز در کشور ما میراث انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها است. ایران قدمتی بسیار در دریانوردی دارد و چون اروپایی‌ها بعد از تسلط بر شرکتهای شرقی نمی‌خواستند حاکمیت خود بر دریا را از دست بدهند لذا امروز این چنین بسیاری از سواحل ما خالی است در حالی که در دنیا به ندرت سواحل خالی پیدا می‌کنیم.

وزیر کار به جلسه‌ی قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی اشاره کرد و گفت: اقتصاد دریا ۴ بخش دارد که ما امروز با امضای قرارداد دسته‌جمعی بر یکی از این ۴ محور تاکید داریم. من خوشحالم که دوستان بر اهمیت نیروی انسانی بر اقتصاد دریا و حمل و نقل دریا تاکید دارند. البته نیروی انسانی در همه‌ی بخش‌ها حرف اول را می‌زند. اگر ما درموضوع حمل و نقل دریایی بخواهیم کاری کنیم باید بر حقوق و تکالیف این سرمایه انسانی تاکید بیشتری داشته باشیم.

عبدالملکی گفت: جلسه‌ی امروز هم مبتنی بر قوانین داخلی در حوزه کار و هم مبتنی بر توافقات بین‌المللی در حوزه دریانوردی است. فرم قراردادی که شکل گرفته مبتنی بر قاعده سه جانبه‌گرایی است و به صورت پیمان جمعی تصویب و عملیاتی می‌شود. این قرارداد روی حقوق دریانوردان موثر است و باعث می‌شود چارچوب قوی‌تری در تعاملات نیروی کار در این حوزه شکل بگیرد.

وی تصریح کرد، غیر از مسئله‌ی رعایت حقوق و رفاه کارگران دریا، با این قرارداد افزایش بهره‌وری در اقتصاد حمل و نقل دریایی هم افزایش پیدا خواهد کرد که این هم به نفع کارگران و هم کارفرمایان خواهد بود.

وزیر کار گفت: انشاالله از امروز با امضای این توافق‌نامه، این شکل قرارداد سراسری خواهد شد و البته قراردادهایی پیش از این وجود داشته اما این قرارداد بیشتر مبتنی بر حقوق کار در کشور و مقاوله‌نامه‌های بین المللی است که این کار را محکم‌تر می‌کند.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت اقتصاد ملی و تجارت دریایی گفت: نئولیبرالیسم بر حداکثرسازیِ سود تاکید دارد اما ما بر حداکثرسازیِ تولید تاکید داریم و معتقدیم از این طریق به حداکثرسازیِ سود هم خواهیم رسید. با این نگاه باید حمل و نقل دریایی را تقویت کنیم. مخصوصا در حمل و نقل روسیه آقای رئیس جمهور بسیار بر این قضیه تاکید دارند. ما انتظار داریم بخش تولیدی و تجاری مسئله‌ای در این رابطه نداشته باشد.

  • منبع خبر : ایلنا