رئیس جامعه مدرسین: رسانه‌ها در مدیریت بحران نقش کلیدی ایفا می‌کنند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
خبرگزاری ایرنا نوشت: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش کلیدی رسانه‌ها در مدیریت بحران، گفت: کسانی که در مدیریت بحران مسئولیتی بر عهده می‌گیرند، باید با نقش رسانه آشنا باشند و چند واحد و یا دوره مهارتی را نیز بگذرانند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری چهارشنبه شب در دیدار با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای مواجهه با بلایای طبیعی باید راهکار مناسبی پیدا کنیم افزود: ژاپن کشور زلزله خیزی است، ولی به خاطر پیشگیری‌های لازم و استحکام‌ها در ساخت و سازها، تلفات بسیار کم و محدودی دارد.

وی با ذکر اینکه در رابطه با حوادث طبیعی سه مرحله قبل، حین و بعد از واقعه را داریم یادآور شد: قبل از وقوع حادثه، همچنین به هنگام وقوع آن، باید سازوکارهای لازم را داشته باشیم، اگر زمانی که هنوز حادثه رخ نداده وارد اقدام‌های پیشگیرانه نشویم، در حقیقت معنایش این است که در زمان حادثه هم، چون پیش‌بینی لازم را نکرده‌ایم، از توان لازم برخوردار نیستیم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مسئولان مدیریت بحران باید با دستگاه‌های دیگر نیز جلسه‌هایی داشته باشند، که هم‌افزایی و آمادگی برای مواجه با بحران ایجاد شود.

رئیس جامعه مدرسین همچنین با بیان اینکه برخی بناهای موجود حتی در برابر زلزله‌ای ۲ ریشتری هم تاب‌آوری ندارند گفت: دستگاه‌های مربوطه که متولی ساخت‌ و ساز هستند باید به موضوع استحکام ساختمان‌هایی که از قبل بوده و یا حالا می‌خواهد ساخته شود، دقت کافی داشته باشند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در مدت چهار سال، چهار میلیون خانه را بسازیم و واگذار کنیم، باید به مساله کیفیت استحکام توجه زیادی داشته باشیم و فقط دادن آمار کافی نیست.

حسینی بوشهری همچنین با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت بحران نباید صرفا به دانش و تجربه موجود در کشور بسنده کنیم، گفت: بهره‌گیری از تجربه کشورهای دیگر نیز ضروری می‌باشد، چون تجربه بشری قابل استفاده است و نمی‌توان نادیده گرفت.

وی همچنین توصیه کرد: گروهی از افراد در قالب کارشناسی به کشورهای دیگر اعزام شوند، البته نه اینکه کشورگردی کنند، بلکه معلومات و اطلاعات لازم را از اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که صورت گرفته، به دست بیاورند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش بسیار کلیدی رسانه‌ها در مدیریت بحران گفت: در مواقع وقوع بحران، فارغ از رسانه‌های معاند، گاهی رسانه‌های خودی هم هیجان زده می‌شوند، از این رو در جریان بروز حادثه‌های گوناگون، ادبیات و واژگان که به کار گرفته می‌شود، همچنین صوت و تصویری که انعکاس پیدا می‌کند، در التهاب یا عدم التهاب نقش دارد و می‌تواند کلیه اقدام‌های انجام شده را موثر یا بی‌اثر و بی‌فایده نشان دهد.

وی ادامه داد: کسانی که در مدیریت بحران نقشی را می‌پذیرند، باید با نقش رسانه در مدیریت بحران آشنا باشند همچنین چند واحد و یا دوره مهارتی را در خصوص نقش رسانه در مدیریت بحران بگذرانند.

رئیس جامعه مدرسین همچنین اهمیت اقدامات پس از وقوع بحران را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در کشور ما مردم و مسئولان در هنگام حوادث بلافاصله در کمک‌رسانی و حمایت از آسیب دیدگان حضور و مشارکت چشمگیری دارند، اما مانند چراغی است که ناگهان خاموش می‌شود، افرادی که در یک حادثه دچار آسیب می‌شوند، نیازهای روحی، روانی و عاطفی نیز دارند که نباید از آن غافل شد.