«دستجرد» در استان قم بهترین نقطه برای سرمایه گذاری گردشگری است/ کتاب جامع شهدای دستجرد تدوین می شود/ پیگیری برای الحاق ۴ روستا به شهر دستجرد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شهردار شهر توریستی و گردشگری دستجرد، در نشست خبری خود، ضمن تشریح عملکرد شهرداری دستجرد، پاسخ گوی سؤالات اصحاب رسانه استان قم بود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مهندس حسین طالعی در نشست خبری با برخی نمایندگان رسانه های استان قم، که در محل سالن اجتماعات مجتمع صبا شهر دستجرد برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری از نهادهایی است که بیشترین ارتباط با مردم را داشته و بیشترین خدمات را به مردم و شهروندان ارائه می کند و لذا ارائه گزارش از عملکرد مجموعه مدیریت شهری، ضرورت دارد.

وی با بیان این که کارهایی که مجموعه مدیریت شهری دستجرد انجام می دهد با لحاظ این نکته بسیار مهم است که دستجرد قطب گردشگری استان قم باشد، اظهار داشت: این فقط یک شعار نیست، بلکه واقعا ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه ای در شهر دستجرد وجود دارد که میتوان به واسطه آن ها، دستجرد را بعنوان قطب گردشگری استان قم بدانیم و در نهایت کسانی که در داخل استان قم و حتی خارج از استان قم نیاز به گردشگری دارند، نیازها و تأمین خواسته های خود را در این شهر توریستی و گردشگری ببینند.

شهردار دستجرد با بیان این که البته شهر دستجرد مشکلاتی دارد که با نمایندگان محترم مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ایم، گفت: یکی از مشکلات بحث اتصال جاده سه راه باغ یک تا شهر دستجرد هست که انشاالله با کمک و همیاری و همکاری اداره راه و شهرسازی و با مشارکت شهرداری و مردم بتوانیم هر چه زودتر مشکلات این جاده و نقاط حادثه خیز آن را رفع کنیم و در نهایت به استاندارد قابل قبولی برسد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات شهر دستجرد، بحث آب شرب آن است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که بارش ها در امسال و سال گذشته کم بوده، کمبود آب در بخش خلجستان وجود دارد که در حال پیگیری هستیم که انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر دستجرد انجام شود؛ البته چندسالی هست که این موضوع به تعویق افتاده و انشاالله این کار هرچه زودتر انجام شود و مشکل کم آبی در این بخش و شهر نداشته باشیم.

*احداث پارک جنگلی بزرگ در شهر دستجرد
طالعی با بیان این که شهرداری دستجرد به بحث زیباسازی شهری اهمیت می دهد، گفت: مجموعه مدیریت شهری دستجرد معتقد است که باید در حوزه نشاط اجتماعی فعالیت ویژه داشت تا فضایی که مردم و شهروندان در آن زندگی می کنند، فضایی زیبا و به معنای واقعی تمیز باشد؛ بر همین اساس به بحث فضای سبز به صورت خوبی ورود کردیم و از نظر هرس و کاشت نهال و گل فعالیت های خاصی انجام دادیم که انشاا… بهار متفاوتی نسبت به سال های قبل در نگاه و دید شهروندان به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: همچنین از مدتی قبل، زمینی برای احداث پارک جنگلی بزرگ شهر دستجرد اختصاص داده شده که ما بعنوان شهرداری تلاش کرده و می کنیم که زمین این پارک جنگلی را سبز کرده و فضای خوب تفریحی را برای شهروندان شهر دستجرد و خلجستان و همچنین کارمندان و کلیه شهروندان استان قم فراهم کنیم.

شهردار دستجرد در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات عمرانی صورت گرفته در این شهر توریستی نیز گفت: دو پروژه بزرگ عمرانی از سال گذشته شروع شد که حدود ۶۰ درصد کار آن انجام شده و مابقی کار در دو الی سه ماه آینده انجام و به بهره برداری خواهد رسید.

*کارویژه شهرداری دستجرد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
وی با بیان این که شهرداری شهر دستجرد به کارهای فرهنگی و به ویژه کار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اهمیت بسیار ویژه ای قائل است، گفت: بر اساس همین نگاه و اندیشه، یک المان شهدای گمنام که المانی متفاوت از المان های موجود در استان قم است را سفارش ساخت داده ایم و البته فضای کناری و مجاور این المان را هم مورد پیش بینی هایی قرار دادیم که در آینده مورد استفاده و نظر مردم قرار خواهد گرفت.

طالعی یادآور شد: همچنین در ۲۲ اسفندماه که بنام روز شهید نامگذاری شده است، یادواره شهدای بخش خلجستان به همت شهرداری دستجرد و همراهی تمامی مسئولان بخش خلجستان برگزار شد که خوشبختانه مورد رضایت مجموعه مسئولان، مردم و همچنین خانواده معظم شهدا قرار گرفت.

وی تأکید کرد: حق هم همین است که هر چه در توان داریم برای ترویج فرهنگ ایثار خرج کنیم، و به خانواده معظم شهدا تکریم و احترام کنیم، چرا که هرچه که از برکات انقلاب اسلامی و امنیت کشور عزیزمان داریم، مدیون خون پاک شهیدان است.

*کتابچه جامع شهدای دستجرد رونمایی می شود
شهردار دستجرد یادآور شد: مقدمات کار برای تهیه و چاپ کتابچه جامع شهدای دستجرد شامل شناسنامه شهدا و وصیت نامه شهدا و خاطرات شهداست، در حال انجام است و انشاالله در ماه های پیش رو، از کتابچه جامع شهدای دستجرد که به همت شهرداری دستجرد فراهم خواهد شد، رونمایی می شود.

طالعی با بیان اینکه تلاش می کنیم کارهای ما در شهرداری دستجرد به صورت باقیات الصالحات باقی بماند، گفت: در همین جا باید از امام جمعه شهر دستجرد و بخش خلجستان تشکر کنم که برای موضوعات مختلف شهری وقت می گذارند و همچنین برای تهیه کتابچه جامع شهدای دستجرد، راهنمایی های لازم را داشته و دارند؛ انشاالله سعی می کنیم کتابچه جامعی که یک کار ماندگار از شهرداری دستجرد باشد را به جای بگذاریم.

*ترویج فرهنگ نماز توسط شهرداری دستجرد
شهردار دستجرد در ادامه سخنان خود از اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای ترویج فرهنگ نماز در بین شهروندان خبر داد و گفت: بحث پخش اذان از بلندگوهای ویژه سطح شهر با نصب ۵ بلندگوی ویژه در خیابان های مهم شهر انجام شده که فضای معنوی خاصی را برای شهر دستجرد فراهم کرده و در ترویج فرهنگ نماز در بین شهروندان هم مؤثر بوده است؛ همچنین در ایام ماه مبارک رمضان امسال شاهد استفاده بیشتر از این بلندگوها هستیم که فضای معنوی دل انگیزی به شهر دستجرد داده و همچنین می توان از این بلندگوها در مناسبت های مهم ملی و مذهبی استفاده کرد و بهره برد.

*حمایت ویژه از سرمایه گذاران در دستجرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت ویژه مجموعه مدیریت شهری دستجرد از سرمایه گذاران، گفت: ما آمادگی کامل برای حمایت از سرمایه گذاران داریم و همین جا هم اعلام می کنیم که از تمام سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذارانی که علاقمند به توسعه مباحث گردشگری در این شهر هستند حمایت ویژه خواهیم کرد؛ یعنی هم شهرداری و هم شورای شهر دستجرد در این موضوع نگاه حمایتی بسیار خوبی دارد؛ توضیح بیشتر این که اگر سرمایه گذاری برای ورود به مباحث گردشگری دستجرد اقدام کند، هم مجوزهای لازم را برای او خواهیم گرفت و هم در صورت امکان زمین رایگان در اختیار او قرار خواهیم داد؛ همچنین می توانیم با بانک ها برای ارائه تسهیلات بهتر و بیشتر رایزنی کنیم و به صورت کلی به شکلی رفتار کنیم که توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

طالعی گفت: من بعنوان شهردار دستجرد، پیگیری ویژه ای برای بحث اشتغال جوانان داشتم و بر این اساس با رایزنی های مختلف در تلاش بوده و هستیم تا از فضاهای بلااستفاده در اختیار ادارات برای بحث اشتغال جوانان و یا توسعه اماکن ورزشی بهره ببریم.

*حمایت ویژه شهرداری دستجرد از سرمایه گذاری گردشگری
طالعی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر این که در بحث جذب گردشگر برای شهر دستجرد چه اقداماتی را انجام داده اید؟ گفت: در ابتدا باید بگویم که دو مجموعه بین المللی گردشگری در شهر دستجرد وجود دارد که یکی دهکده سلامت صبا که در حال حاضر مورد استفاده مردم و گردشگران است و دیگری مجموعه تفریحی دشت بهشت است که البته زمان کمی برای بحث تکمیل و افتتاح آن نیاز دارد؛ بنده بعنوان شهردار و همچنین بخشدار محترم در تلاش هستیم که این مجموعه هم زودتر به بهره برداری و افتتاح برسد.

وی با بیان این که دستجرد بهترین نقطه برای سرمایه گذاری گردشگری است، افزود: در شهر دستجرد دو مجموعه دیگر سرمایه گذاری در دست اقدام است؛ یکی مجموعه تجاری نو و ویژه و خاص با برندهای خاص در حال احداث است و م مجوز گرفته شده تا انشاالله در دوسال آتی احداث و بهره برداری شود؛ دیگری مجموعه مسکونی خاص با خدمات ویژه برای خریداران است؛ توضیح بیشتر در مورد این مجموعه مسکونی خاص این که ۱۰۰ واحد اقامتی است که در مجاورت دهکده صبا ساخته خواهد شد و با یک پل طبیعت که از میان این واحدهای اقامتی تا مجتمع تفریحی صبا زده می شود، مکان جذابی برای گردشگران فراهم خواهد کرد.

شهردار دستجرد در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد اقدامات شهرداری برای معلولین و مناسب سازی شهر برای آنان هم گفت: به این موضوع ورود کرده ایم و در جلسات کارشناسی، مباحث مختلفی روی آن صورت گرفته و انشاا… تصمیمات خوبی در این زمینه خواهیم گرفت و اطلاع رسانی خواهد شد.

*سرمایه گذاری و همدلی
طالعی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر این که مهمترین اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری که می خواهد تازه به دستجرد ورود کند چیست؟ اظهار داشت: مهمترین اطمینان خاطر برای یک سرمایه گذاری که می خواهد به شهر دستجرد ورود کند، همدلی خوب و بی نظیر میان مسئولین بخش خلجستان و شهر دستجرد است؛ همه مسئولین با محوریت امام جمعه محترم دارای یک اتحاد بسیار خوبی هستند و واقعا موضوعی نیست که ما در شهر دستجرد به مشکل بخوریم چرا که همه دستگاه های خدمت رسان با هم همدل هستند.

وی افزود: برای مثال آقای بافرانی بخشدار خلجستان از همکاران قدیم بنده است و هیچ وقت در مقابل هم زاویه نداشتیم و نداریم بلکه با همدلی هم، کمک کردیم خیلی از مشکلات حل شده است و هنوز هم خیلی مسائل را پیگیری می کنیم تا بحث توسعه بخش بیشتر اتفاق بیافتد.

شهردار دستجرد یادآور شد: البته برای توسعه بحث سرمایه گذاری و تقویت آن در شهر دستجرد، دفتر جذب سرمایه گذاری را در شهر دستجرد راه اندازی کردیم که مشاوران خوبی در این دفتر مباحث را بررسی می کنند؛ همچنین امیدواریم به زودی بسته های سرمایه گذاری دستجرد را تهیه و اطلاع رسانی کنیم تا اگر سرمایه گذاری می خواهد به بحث شهر دستجرد ورود کند، با کمترین بررسی و زحمت، نقاط مورد علاقه خود برای سرمایه گذاری را بشناسد.

*موضوعات مسکن شهر دستجرد و ساخت و سازهای غیرمجاز
وی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود مسکن را یک معضل در شهر دستجرد عنوان کرد و گفت: با تصمیماتی که در مجموعه مسئولان بخش خلجستان و شهر دستجرد گرفته شده و با پیگیری هایی که از اداره راه و شهرسازی و تفکیک هایی که شهرداری از سال گذشته تا کنون انجام داده، قرار بر این شده است تا مشکل انشعابات زمین هایی که برای سکونت مناسب تشخیص داده شدند حل شود تا در نهایت امکان سکونت در آن ها فراهم شود.

شهردار دستجرد با بیان این که اعتقاد داریم موضوعات مختلف شهری و به ویژه شهرسازی باید به صورت ریشه ای حل شود، گفت: در بحث شهرسازی بحث نقشه برداری هوایی (جی آی اس) را در حال انجام هستیم؛ همچنین باید بحث ممیزی املاک و کد نوسازی به کل املاک شهر دستجرد اختصاص داده شود؛ در همین راستا پلاک های متحد الشکل در سطح شهر دستجرد در هفته های آتی نصب خواهد شد.

وی با بیان این که در بحث موضوعاتی که در حوزه شهرسازی نیاز هست ما به آن توجه خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: بحث ساخت و سازهای غیر مجاز را به جد مقابله می کنیم و در همین راستا یک واحد پلیس ساختمان بعد از حضور ما ایجاد شده و رصد تمام ساخت و سازها در شهر دستجرد و نظارت مستمر را در دستور کار دارد.

طالعی با بیان این که مشکل دیگری که در شهر دستجرد هست، عدم داشتن اسناد و سند مالکیت است برای واحدهای مسکونی و اقامتی این شهر است، گفت: متأسفانه خیلی زمین خواری در این جا رواج دارد؛ البته تلاش می کنیم جلوگیری کنیم و با حمایت و پیگیری قوه قضائیه و نیروی انتظامی، از این موضوع جلوگیری کردیم؛ و در ادامه هم تلاش می کنیم منابع مالی یا در اختیار دولت یا شهرداری قرار گیرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه جدول گذاری های سطح شهر دستجرد همگی نیاز به تعویض دارند، گفت: اگرچه بودجه ای که برای شهرداری داریم محدود است و به دلیل این که بنده بعنوان شهردار و مجموعه جدید مدیریت شهری آخر سال گذشته کار را به دست گرفتیم، نتوانستیم این بودجه را ارتقاء دهیم، اما در سال ۱۴۰۱ در نظر داریم هم منابع دولتی را برای اضافه شدن بودجه پیگیری کینم تا بیاید و پروژه های عمرانی انجام شود؛ هم از منابع داخلی خودمان کار سازی و اضافه خواهیم کرد تا انشاا… شاهد رشد کلی بودجه شهرداری دستجرد باشیم و در نهایت بسیاری از پروژه های عمرانی که شاید سال ها باقی مانده را به سرانجام برسانیم.

*الحاق ۴ روستا به شهر دستجرد نیازمند مصوبه وزارت کشور و استانداری
شهردار دستجرد در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که محدود شهر دستجرد از کجا تا کجاست؟ اظهار داشت: از میدانک جز محدوده شهری دستجرد محسوب می شود اما بحث موضوع بازنگری طرح تفصیلی شهر را در دستور کار داریم که اگر انجام شود هم محدوده شهر افزایش پیدا می کند و هم خیلی از مناطقی که ما خدمات ارائه می دهیم و محدوده قانونی ما نیست الحاق می شوند.

وی افزود: خیلی افراد درخواست دارند که ما بعنوان شهرداری پیگیری کنیم تا روستاهای گیو، طینوج، عیسی آباد و منصورآباد که واقعا همجواری با شهر دستجرد به شهر دستجرد الحاق شوند؛ که اگر وزارت کشور و استانداری موافقت کنند، به شهر دستجرد الحاق می شوند.

طالعی گفت: در حال حاضر محدوده شهر دستجرد، ۲۸۰ هکتار هست و حریم شهر حدود ۶۰۰ هکتار؛ که ما تصمیم داریم با پیگیری هایی که از معاونت عمرانی استانداری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان قم داشتیم و جلسات آتی که خواهیم داشت، ضرورت الحاق این ۴ روستا به شهر دستجرد را بیشتر مطرح کنیم تا در نهایت بتوانیم نسبت به خدات بهتر نسبت به افرادی که در آنجا سکونت دارند و همچنین در بحث ساخت و سازها ارائه خدمات کنیم؛ با این کار محدود شهری دستجرد هم توسعه خواهد یافت و می توان مشکل مسکن را تا حد زیادی حل کرد.

*وضعیت مسکن ملی دستجرد
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد وضعیت مسکن ملی در شهر دستجرد هم گفت: در بحث اقدام ملی مسکن ۲۰۰ ثبت نامی در شهر دستجرد داشتیم که پیگیر هستیم که اداره کل راه و شهرسازی بیاید و در محدوده ای از شهر دستجرد بسازد و تحویل دهد.

شهردار دستجرد افزود: البته معتقدم ما نباید فقط اسم شهر را یدک بکشیم بلکه باید سعی کنیم استانداردهای لازم یک شهر واقعی را داشته باشیم و ما تلاش داریم دستجرد به استانداردهای کافی یک شهر واقعی برسد و درنهایت نیازهایی که در سطح یک شهر وجود دارد برای مردم برآورده شود.

وی افزود: البته مسکن ملی شهر دستجرد جانمایی شده و زمین هایی بوده که واگذار شده به راه و شهرسازی استان؛ و قبلا بنیاد مسکن در خیابان کلهری ساخت و سازهایی داشته است؛ در مجموع ۲۰۰ ثبت نامی برای مسکن ملی داشتیم که به گفته آقای صادقی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، باید پالایش شود تا ببینیم چند نفر استحقاق واگذاری مسکن دارند و در نهایت تصمیم برای ایجاد واحدها بگیریم؛ ما هم مشکل کمبود زمین نداریم چرا که از قبل هزار واحد تخصیص داده بودند که انجام نشده است.

طالعی تصریح کرد: به نظر می رسد در سایه رسیدگی مطلوب به شهر قم، شهرهای تابعه آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیستند و لذا می طلبد که مسئولین استان، برخی امکانات و منابع استان را به شهرهای کوچک هدایت کرده تا هم این شهرهای کوچک توسعه پیدا کند و هم مشکلات داخل شهر قم بهتر حل شود.

وی افزود: اگر امکانات بیشتری به سمت شهرهای کوچک استان قم روانه شود و برای مثال بحث مسکن در این شهرهای کوچک رونق بگیرد، شهروندان استان قم با قیمت پایین تر از خود شهر قم میتوانند صاحب مسکن شوند و زندگی بهتری داشته باشند.

*حل شدن مشکل زمین های منطقه گلستان شهر دستجرد
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص زمین های منطقه گلستان شهر دستجرد هم گفت: با پیگیری هایی که انجام شده و جلساتی که در وزارت مسکن بود و جلساتی هم که با امام جمعه خدمت آقای صادقی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بودیم، به صورت مفصل این موضوع مهم را پیگیری کردیم؛ دو راه پیشنهاد دادند که انشاالله ظرف دو ماه آتی مشکل این زمین ها حل شده است؛ قرار شد یا از طریق همین مدل جهش ملی مسکن اقدام شود؛ یا بنیاد مسکن یا خود اداره راه و شهرسازی قیمت منطقه ای از کسانی که آخرین تغییرات بنام شان شده دریافت کنند و در نهایت اسنادش را هم واگذار کنند به کسانی که خریداری کرده اند؛ البته حل شدن مشکل زمین های گلستان، همراهی کسانی را می طلبد که آن ها را خریداری کرده اند؛ آنان باید کمک کنند و ما هم بعنوان شهرداری دستجرد قول می دهیم ظرف مدت کوتاهی بعد از انتقال اسناد، برای انشعابات و صدور پروانه ساخت و ساز آنها اقدام کنیم.

*بودجه شهرداری دستجرد در سال ۱۴۰۱
شهردار دستجرد در پاسخ به سؤالی در مورد میزان بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری دستجرد و مقایسه آن با سال قبل هم گفت: بودجه امسال شهرداری دستجرد، ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوب شد که طبق برآوردهای ما رشدش به دو برابر می رسد و سال گذشته هم ۸میلیارد تومان بود که تا پایان سال به ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص الویت های مجموعه مدیریت شهری دستجرد برای سال ۱۴۰۱ گفت: مجموعه ای تحت عنوان پاک بام در شهر دستجرد وجود دارد که یک پارک داخل یک تپه جانمایی شده است؛ تکمیل این بوستان را در نظر داریم و البته المان شهدای خاصی هم که از آن صحبت شد، داخل همین پاک بام جانمایی می شود.

طالعی گفت: یک اولویت دیگر شهرداری دستجرد برای خدمت رسانی در سال ۱۴۰۱، توسعه خیابان ها و آسفالت کردن بیشتر خیابان های دستجرد است.

*واگذاری بولوار اصلی دستجرد به شهرداری
وی افزود: همچنین بلوار اصلی دستجرد مورد بحث ماست و جلساتی در این باره با اداره کل راه و شهرسازی استان قم داشتیم و قرار شد درخواستی ارائه دهیم تا این بلوار که طول آن ۳ تا ۵ کیلومتر بوده و هم اکنون در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قم است و شهر دستجرد را به دو قسمت جاده تقسیم کرده، به خود شهرداری واگذار شود و از حالت کمربندی به حالت خیابان شهر دستجرد تغییر پیدا کند؛ قرار شد اگر این بلوار به شهرداری دستجرد واگذار شود، یک میدان وسط این بلوار احداث شده و استانداردهای شهری برای آن تعریف شود.

شهردار دستجرد یادآور شد: متأسفانه اکنون شرایط طوری است که بسیاری از مسافران که از یک سمت بلوار اصلی دستجرد وارد می شوند و از سوی دیگر خارج شده و به مسافرت خود ادامه می دهند، حتی یک توقف چند دقیقه ای در شهر دستجرد ندارند او به همین دلیل تلاش داریم تا با واگذاری این بلوار به شهرداری دستجرد و تعریف استانداردهای مطلوب در آن، مسافران را مجاب کنیم تا توقف هرچند کوتاه در دستجرد داشته باشند و با این کار باعث رشد اشتغالزایی و توسعه گردشگری در این شهر توریستی باشیم.

پایان پیام