درخواست کارگران شهرداری لوشان برای دریافت مطالبات در سال جدید/ مسئولان نظارت بر عملکرد مدیران شهر را بیشتر کنند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران شهرداری لوشان از مدیریت شهر درخواست کردند در سال جدید پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات عقب افتاده صنفی آن‌ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، تعدادی از کارگران شهرداری لوشان گفتند: با توجه به اینکه از آغاز سال نو ۲۰ روز گذشته است و هنوز کارگران یک ماه از مطالبات سال گذشته (۱۴۰۰) خود را از شهرداری دریافت نکرده‌اند، از مدیریت شهر درخواست داریم پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات صنفی عقب افتاده ما و همکارانی که بازنشسته شده‌اند، باشد.

از قرار معلوم، کارگران شاغل در شهرداری لوشان که به صورت قرارداد مستقیم با شهرداری مشغول کارند، یک ماه حقوق اسفند ۱۴۰۰ و حدود ۱۵ ماه حق بیمه طلبکارند و این موضوع مشکلات زیادی را برای آن‌ها در زمینه معیشت، درمان و مسکن ایجاد کرده است.

براساس ادعای کارگران شهرداری لوشان؛ حدود ۸۰ کارگر در شهرداری لوشان مشغول کارند که در طول چند سال گذشته بر روند پرداخت حقوق خود انتقاد داشته‌اند.

آن‌ها درباره مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود گفتند: یک ماه حقوق اسفند ماه سال ۱۴۰۰ را طلبکاریم. در عین حال حدود ۱۵ ماه حق بیمه ما کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران همچنین در ادامه درباره طلب همکاران بازنشسته خود افزودند: شماری از همکاران که با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از سال ۹۲ و ۹۳ به بعد به مرور بازنشسته شده‌اند، هنوز موفق به دریافت حق سنوات بازنشستگی خود نشده‌اند و تلاش آن‌ها برای وصول مطالبات بازنشستگی بی‌نتیجه بوده است. همزمان تعدادی کارگر دیگر که شرایط بازنشستگی دارند، به دلیل پرداخت نشدن ۱۵ ماه از حق بیمه‌شان در طول چند سال گذشته، این امکان در حال حاضر از آن‌ها سلب شده و برای پر کردن سوابقشان همچنان باید کار کنند.

براساس ادعای کارگران شهرداری لوشان، هرچند شرایط پرداخت مطالبات آنها از بدو ورود شهردار جدید کمی بهتر شده و شهردار در روزهای گذشته مابه‌التفاوت عیدی کارگران که بر اساس رای دیوان عدالت اداری به صورت کارمندی پرداخت شده بود، را نیز پرداخت کرد اما انتقاد آنها به نبود نظارت بر رفتار برخی اعضای شورای شهر و عملکرد شهرداران شهر لوشان از گذشته تاکنون است.

طبق اظهارات کارگران، اعضای شورا باید بر اساس اختیارات خود بر عملکرد شهردار در اعطای مسئولیت به افراد، از طریق ابزار قانونی نظارت داشته باشند و از اعمال نفوذ و فشار در بکارگیری افراد و نزدیکان به خود اجتناب کنند.

آن‌ها افزودند: به طور قطع انتخاب شهردار نخستین و مهم‌ترین وظیفه شوراهای شهر است، انتخابی که با کیفیت زندگی شهروندان و آینده شهر و ساکنان آن ارتباط مستقیم دارد. شهردار بالاترین مقام اجرایی شهرداری‌هاست که فارغ از بودجه‌های دولتی و با بودجه مستقیم مردم اداره می‌شود، اما شوراها تا چه اندازه توانسته‌اند از عهده این مسئولیت برآیند؟

کارگران شهرداری لوشان با بیان اینکه در سال جاری بازهم موضوع استیضاح شهردار جدید شهر لوشان مطرح است، خواستار پیگیری مسئولان بالادستی در خصوص مشکلات مدیریت شهر لوشان و کارگران شاغل آن شدند و گفتند: درخواست ما نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر و مدیریت شهرداری است تا مشکلات معیشتی کارگران و مالی شهرداری بیشتر نشود.

  • منبع خبر : ایلنا