درخواست نمایندگان کارگری قزوین برای ملاقات با رئیس جمهور در سفر فردا
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
در آستانه ورود رئیس جمعهور به استان قزوین، جمعی از نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگان قزوین با بازگو کردن برخی از مهمترین مشکلات جامعه کارگری قزوین، از وی درخواست ملاقات کردند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین در تشریح خواسته‌های نمایندگان کارگری از رئیس جمهور گفت: آیت‌الله رئیسی در بیستمین سفر استانی خود و در سومین روز از هفته کارگر قرار است فردا چهارشنبه (هفتم اردیبهشت ماه) به همراه برخی اعضای هیات دولت به قزوین سفر کنند. باتوجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد از جمعیت استان قزوین را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، درخواست ما از رئیس جمهور این است که جلسه ویژه‌ای را به نمایندگان تشکل‌های کارگری برای بیان مشکلات کارگران و بازنشستگان استان اختصاص دهند.

وی با یادآوری اینکه ورود رئیس جمهور به استان قزوین در سومین روز از هفته کارگر را به فال نیک می‌گیریم، در ادامه مهمترین دغدغه جامعه کارگری استان را مقوله امنیت شغلی عنوان کرد و افزود: کارگران سالهاست که از رواج قرادادهای موقت رنج می‌برند. چون بحث قراردادهای موقت، ضد شعار تولیدِ و اشتغال آفرینی است، دولت باید به این بی‌سر و سامانی پایان دهد و هرچه سریع‌تر لایحه ساماندهی قرارداد موقت را به مجلس ارائه کند.

کریمی ادامه داد: موضوع بعدی بحران و تعطیلی کارخانه‌ها در قزوین است که به تدریج زمین می‌خورند و این مشکلات عمدتا ناشی از واگذاری نادرست برخی کارخانه‌ها و نااهل بودن برخی افرادی است که مدیریت آن‌ها را در اختیار گرفته‌اند. بنابراین درخواست ما در این سفر از رئیس جمهور ضمن بازدید از واحدهایی‌ست که بر اثر واگذاری‌های غیرکارشناسی در دولت‌های گذشته دچار بحران شده و مسبب اعتراضات کارگری بوده‌اند. از ایشان می‌خواهیم کارگروه ویژه‌ای را برای حل مشکلات و ازسرگیری فعالیت آن‌ها ایجاد کنند.

او گفت: در حال حاضر چندین کارخانه از جمله «چینی البرز»، «فرنخ و ماه نخ»، «کنتورسازی»، «تولی پرس»، «پوشینه بافت»، «نقش ایران»، «کمپرسورسازی»، «شرکت تبد» و چندین واحد تولیدی و صنعتی دیگر بر اثر واگذاری‌های غیرکارشناسی در دولت‌های قبلی تاکنون با بحران‌های کوچک و بزرگ روبرو هستند و حتی در برخی از آن‌ها همانند چینی البرز که قرار بود با خصوصی‌سازی اشتغال‌زایی گسترده‌تری صورت بگیرد، در حال حاضر نه تنها از اشتغال نیست بلکه کلیه تجهیزات، ماشین آلات و سایر ابزار کار کارگران از کارخانه خارج شده و این واحد عظیم به چندسوله خالی مبدل شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با بیان اینکه دولت باید وضعیت کارخانه‌ها و نیروی کار را با دقت بیشتری رصد کند، در ادامه افزود: وقتی ما مصیبتِ رفته بر کارگران را یادآوری می‌کنیم، به خاطر اشتغال و دفاع از بقای واحدهای تولیدی است. حدودا هفت تا هشت واحدی که در قزوین از آن‌ها اسم برده شد در هر کدام زمانی هزار تا سه هزار کارگر اشتغال داشتند که در مجموع در آنها بیش از ۱۵ هزار کارگر مشغول به کار بودند، در مقابل دولت با ایجاد شهرک‌های صنعتی در قزوین همانند شهرک صنعتی (کاسپین) با حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰واحد تولیدی و صنعتی هنوز نتوانسته به اندازه این ۸ واحد تولید شغل ایجاد کند بنابراین بازرسی و حمایت از واحدهای قدیمی و ریشه‌دار ضرورت دارد.

کریمی با بیان اینکه خواسته بعدی ما نمایندگان کارگری مشخص کردن وضعیت اشتغال اتباع غیرمجاز در استان قزوین است، افزود: متأسفانه طی سال‌های‌گذشته شاهد افزایش نرخ جمعیت و آمار مهاجرت بویژه اتباع افغانستانی بدون مجوز در منطقه «میر پنجی» قزوین بوده‌ایم که متاسفانه به جهت اینکه آن‌ها امکان قانونی برای استفاده از مزایای کار و بیمه تامین اجتماعی را ندارند سریعا در مشاغل مختلف به کار گرفته می‌شوند.

این فعال کارگری درباره خواسته دیگر جامعه کارگری قزوین از رئیس جمهور به مشکلات درمان اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه بیشتر جمعیت استان بیمه شده تامین اجتماعی هستند صرفا دو بیمارستان تامین اجتماعی داریم و این میزان جوابگوی نیاز بیمه‌شدگان نیست.

او با بیان اینکه دولت باید مشکل بیمه و درمان کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی را با بخش خصوصی حل و فصل کند، افزود: بهره‌مندی از حداقل خدمات درمانی و بهداشتی از ابتدایی‌ترین حق و حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است و بدهی سازمان تامین اجتماعی به برخی مراکز خصوصی سبب شده تا بیمه‌شدگان با چالش‌هایی رو به رو باشند که از رئیس جمهور کشور خواستار حل آن هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: جدا از مشکلات درمان در بیمارستانهای خصوصی مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی با توجه به این جمعیت بیمه‌شدگان استان بسیار ناچیز است به طوری که سازمان تامین اجتماعی با ۲ بیمارستان جوابگوی این حجم از بیمه‌شدگان استان قزوین نیست و حداقل الزام احداث یک بیمارستان دیگر در شهرستان البرز با ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کارگری وجود دارد که رایزنی‌هایی نیز در این باره انجام شده است.

او همچنین درباره پزشک محور بودن حوزه درمان در استان گفت: متاسفانه برخی پزشکان، بیماران خود را به سمت درمان در بیمارستان‌های خصوصی تشویق می‌کنند و این موضوع باتوجه به لغو قرارداد یکطرفه بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی استان، سبب بروز مشکل برای این افراد که عمدتا از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند، شده‌است.

او گفت: حل چالش‌های امنیت شغلی در گرو حمایت از تولید و اشتغازا hست و جناب رئیسی با اینکه از زمان تصدی خود در قوه قضائیه با نگاه ویژه در این بخش برای احیای بنگاه‌ها غیرفعال فعالیت گسترده‌ای داشتند، بنابراین برای ملاقات با رئیس جمهور بسیار مصمم هستیم تا قبل از برگزاری جلسات اعضای هیات دولت، ملاقاتی با رئیس جمهور داشته باشیم تا بلکه به این طریق بتوانیم از حقوق قانونی کارگران استان دفاع کنیم.

  • منبع خبر : ایلنا