جمع‌آوری ماهانه ۳۲۰۰ تن زباله در منطقه یک شهر قم/ تنظیف روزانه ۳۶۵ هکتاری سطح منطقه
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر منطقه یک شهرداری قم با بیان اینکه ماهانه 3200 تن زباله در منطقه تولید و جمع‌آوری می‌شود، گفت: تنظیف معابر منطقه نیز حدود 365 هکتار در شبانه‌روز صورت می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مجید محمدرضاخانی، با اشاره به ویژگی‌های منطقه یک شهر قم اظهار داشت: این منطقه یکی از مناطق قدیمی شهر قم بوده که ۱۴۰۶ هکتار وسعت دارد و در بخش شرقی قم واقع‌شده که این میزان ۱۱ درصد مساحت و چهارمین منطقه از لحاظ وسعت در قم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری‌ها ۲۱۴ هزار نفر در این منطقه سکونت دارند، ابراز کرد: ۶۵ هزار واحد مسکونی در این منطقه شهری وجود داشته و ۱۶ درصد جمعیت کل شهر قم در این منطقه سکونت دارند.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با تأکید بر اینکه این منطقه از مناطق پرتراکم و با مساحت زیاد شهر قم به شمار می‌رود، افزود: منطقه یک حدوداً ۳۲ درصد بافت فرسوده داشته که در هسته مرکزی شهر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد منطقه یک شهر قم بافت تاریخی و در دل بافت فرسوده قرار دارد، یادآور شد: ۱۴ امامزاده و بقاع متبرکه در این منطقه قرار دارد.

محمدرضاخانی وضعیت جمع‌آوری پسماند در این منطقه را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: منطقه یک دارای چهار ناحیه خدماتی بوده که در مجموع این نواحی ۱۸۴ نفر نیروی رسمی، شرکتی و ساعتی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ماهانه ۳۲۰۰ تن زباله در منطقه تولید و جمع‌آوری می‌شود، اذعان کرد: تنظیف معابر منطقه نیز حدود ۳۶۵ هکتار در شبانه‌روز صورت می‌گیرد.

مدیر منطقه یک شهرداری قم ادامه داد: حدود ۲۰ میلیارد تومان رفت‌وروب و جمع‌آوری پسماند در سال ۱۴۰۰ بود و در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش هزینه‌ها این رقم به ۴۰ میلیارد تومان سالانه می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه ۴۰ نیروی خدماتی و ۲۳۹ پاکبان در این منطقه فعالیت دارند، اظهار داشت: وضعیت تفکیک پسماند در منطقه هشت و نیم درصد بوده و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی صورت بگیرد.