توقف تولید سه کارخانه تولید آجر گنبد به علت قطع گاز/ امکان استفاده از مازوت را نداریم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
با تعطیلی سه واحد تولیدکننده آجر ماشینی در شهرستان گنبد به دلیل قطعی گاز، حدود۲۰۰ کارگر بلاتکلیف شدند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، منابع کارگری در استان گلستان گزارش کردند: سه کارخانه آجر ماشینی «قابوس آجر»، «آق امام» و «بنیاد گنبد» در شهرستان گنبد فعالیت دارند که دو واحد با قطعی گاز به طور کل تعطیل و واحد سومی با نیمی از ظرفیت خود مشغول کار است.

یکی از کارگران گفت: کارخانه آجر «بنیاد گنبد» از یکسال پیش به دلیل قطعی گاز تعطیل شده و دو کارخانه «آق آمام» و قابوس از حدود ۱۵ روز پیش به دنبال سیاست قطعی گاز واحد‌های صنعتی به ترتیب یکی تعطیل و دیگری با نیمی از ظرفیت تولید ونیروی انسانی مشغول کار است.

طبق اظهارات وی؛ حدود ۱۰۰ کارگر در دو کارخانه قابوس و آق آمام مشغول کارند که فعالیت شغلی آنها به خطر افتاده است.

بنا بر ادعای کارگران؛ کارگرانی که به صورت روزمزدی در این دو کارخانه مشغول کارند در هر روزی که فعالیت داشته باشند حقوق دریافت می‌کنند بنابراین در دوره تعطیلی کارخانه به دلیل قطعی‌گاز فاقد درآمد هستند.

به گفته یکی از کارگران؛ مسئولان محلی وعده داده‌اند تعطیلی این دو کارخانه موقتی است و کارگران مجددا به کارشان بازمی‌گردند. با این وجود کارگران از ادامه تعطیلی محل کار خود نگرانند چراکه به دلیل ماهیت قرار دادشان که روزمزدی است نه امنیت شغلی دارند و نه در آمدی.

به گفته وی؛ کارخانه آق آمام تک سوخت است اما کارخانه قابوس آجر جدا از گاز مجهز به سیستم سوخت مازوت شده است اما نیمی از کارگران خود را به دلیل محدودیت تولید بیکار کرده و نیمی دیگر مشغول کارند.

به گفته یکی دیگر از کارگران، جدا از این دو کارخانه که اخیرا فعالیتشان متوقف شده،^ کارخانه آجر بنیاد گنبد از یکسال پیش به دلیل بدهی به اداره گاز تعطیل شده و حدود ۱۰۰ کارگر آن بیکار شده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: کارگرانی که در این کارخانه مشغول کار بودند از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند بودند اما در حال حاضر مقرری آنها به اتمام رسیده است.

طبق اظهارات وی؛ با تعطیلی کارخانه‌های تولید آجر، قیمت آجر دو برابر شده است.

به گفته وی؛ قبل از قطع گاز کارخانه‌های آجر، قیمت هر یک عدد قالب کوچک آجر ۵۵۰ تومان بود اما طی ۱۵ روز گذشت قیمت آن به هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.

او گفت: در کنار این واحد‌های تولیدکننده آجر‌های ماشینی چند صد کارگر فصلی و دائمی به صورت غیرمستقیم مشغول کارند که این موضوع امنیت شغلی و معیشتی آنهارا نیز به خطر انداخته است.

وی تاکید کرد: اکنون ما به دلیل محدود شدن مصرف گاز، امکان استفاده از مازوت را نداریم و انتظار داریم با وصل مجدد گاز کارخانه، هم مشکل کمبود آجر در بازار مرتفع شود و هم اقدامی پیشگیرانه در جهت جلوگیری از بیکاری، امنیت شغلی به کارگران صورت گیرد.