توافق ILO و اتحادیه‌های چین برای توسعه تشکل‌های کارگری
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سازمان جهانی کار و تشکل‌های کارگری چین به توافقی برای توسعه فعالیت و توانایی‌های اتحادیه‌های کارگری در شرق آسیا دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، سازمان جهانی کار (ILO) و فدراسیون اتحادیه‌های کارگری سراسر چین (ACFTU) توافقنامه جدیدی برای افزایش ظرفیت اتحادیه‌های کارگری در شرق آسیا امضا کردند.

این ابتکار عمل که اکنون وارد مرحله دوم خود شده است، با هدف تقویت ظرفیت‌های تشکل‌های کارگری در سراسر قاره آسیا و اقیانوسیه است.

امضای موافقت‌نامه در ژنو سوئیس (مقر ILO) تشکل‌های کارگری آسیا را به ویژه در شرق این قاره قادر می‌سازد تا به طور مؤثر در مذاکرات جمعی و مزدی شرکت کنند. این همکاری به حوزه‌های حیاتی مانند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای کمک به اتحادیه‌های کارگری، بهبود وضعیت مذاکرات صنفی، ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی، لغو کار اجباری و کار کودک گسترش خواهد یافت.

این توافقنامه از ژوئیه ۲۰۲۴ تا ژوئن ۲۰۲۷ با بودجه ۱.۲ میلیون دلاری -که توسط فدراسیون اتحادیه‌های کارگری سراسر چین (ACFTU) تامین می‌شود- اجرا خواهد شد. ضمن اینکه طبق توافقنامه امضا شده، ILO با مقامات تعیین شده مسئول این سازمان بین‌المللی، خود بر حسن اجرای آن نظارت خواهد کرد.

مرحله قبلی این توافق در زمینه صیانت کارگران از خطر شیوع کرونا و بهبود شرایط کارگران بیکار شده با اتحادیه‌های چین امضا شده بود. آموزش‌های آنلاین و برخط، بخشی از برنامه‌های مرحله اول این توافق بود.

اجرای این توافقنامه به اتحادیه‌ها اجازه می‌دهد تا به اجرای سیاست‌هایی که کار شایسته و عدالت اجتماعی را ترویج می‌کنند، یاری برسانند.

سازمان جهانی کار با هدف تحقق برنامه «توسعه پایدار» خود از چنین موافقتنامه‌هایی با کشورهای بزرگ و تاثیرگذار جهانی استقبال کرده است.

  • منبع خبر : ایلنا