اولین شعبه ویژه‌ی رسیدگی به دعاوی کارگران ساختمانی در مشهد/ «کارگران روزمزد» برای شکایت دست‌شان به هیچ جا بند نیست
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
احسان سهرابی گفت: با حمایت‌های ریاست دادگستری خراسان رضوی و شهرداری مشهد، اولین همیار شورای حل اختلاف ایستکار در کشور با نگاه دعوت به صلح و برقراری عدالت، شروع به فعالیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با همکاری دادگستری خراسان رضوی، اولین شعبه ویژه رسیدگی به دعاوی کارگران ساختمانی در مشهد افتتاح شد؛ براساس حکم زیر که توسط رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی صادر شده است، احسان سهرابی اول برای مدت شش ماه، به عنوان رئیس شعبه ۳۱۳۷ همیاران شورای حل اختلاف مستقر در ایستکارهای مشهد انتخاب شده است.

سهرابی در ارتباط با لزوم ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به دعاوی کارگران ساختمانی می‌گوید: در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها نام‌گذاری کرده‌اند و همچنین تاکید به پیوست عدالت درامور نموده‌اند، ما همچنان خواستار حمایت بیشتر از کارگران هستیم، حمایتی که باید از منظر حقوقی و اجرایی صورت پذیرد؛ کارگران ساختمانی به دلیل ماهیت متزلزل، سخت و زیان آورِ شغل شان، بیش از سایر گروه‌های شغلی نیازمند این حمایت هستند. ضمن تقدیر از دادگستری کل خراسان رضوی برای ایجاد چنین شعبه‌ای برای اول بار در کشور، امیدواریم گام‌های بزرگی در جهت پشتیبانی حقوقی از کارگران ساختمانی به عمل آید چراکه چرخ صنعت عظیم ساختمان‌سازی به عنوان یکی از مشاغل مولد که نقش عمده‌ای در رونق تولید و ایجاد اشتغال دارد، بدون حمایت از قشر کارگر نمی‌چرخد.

وی ادامه می‌دهد: کارگران ساختمانی جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند که عموماً در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. بیشتر آن‌ها به امید یافتن کار، ساعت‌ها سرِ چهارراه‌ها و میادین می‌ایستند تا بتوانند نانی برای خانواده‌هایشان تهیه کنند. اما گاهاً می‌بینیم کارگری که با دستمزد روزانه زندگی‌اش را می‌گرداند، بی‌روزی می‌ماند چراکه حقوقش توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود؛ این کارگر برای اعاده حق به کجا باید مراجعه کند؛ کارگران ساختمانی عموماً قرارداد نوشته و مکتوب ندارند و دست‌شان به هیچ کجا بند نیست. این کارگران علیرغم میل باطنی شان، گاهی باید برای گرفتن دستمزد، شکوائیه تنظیم کنند.

سهرابی با بیان اینکه «اعاده حق برای کارگران ساختمانی با دشواری‌های بسیار همراه است» اضافه می‌کند: متاسفانه برخی اوقات شاهد هستیم که کارگران ساختمانی برای اثبات رابطه کارگری- کارفرمایی به مشکل برمی خورند و دادخواست آنان ثبت نمی‌شود. عدم اجرای ماده ۱۰ وسایر قوانین مرتبط، مشکل ساز می‌شود. اصل ۳۴ قانون اساسی برای آنان در برخی از ادارات کار مصداق ندارد و این به معنای محروم شدن از دادگاهی است که حق قانونی آنان است.

به گفته وی، کارگران روزمزد، عموماً هیچ جایگاهی در دادگاه‌های حل اختلاف و ادارات کار ندارند؛ نه بیمه حمایتی و نه دادرسی قانونی، شامل حال این گروه از کارگران نمی‌شود.

سهرابی اضافه می‌کند: امروز با حمایت معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، محل‌های متناسبی برای این قشر زحمتکش با نام ایستکارها ایجاد شده است. حال با حمایت‌های ریاست دادگستری خراسان رضوی و شهرداری مشهد، اولین همیار شورای حل اختلاف ایستکار در کشور با نگاه دعوت به صلح و برقراری عدالت، شروع به فعالیت می‌نماید؛ اعضای رسیدگی کننده به دعاوی، از معتمدین کارگران هستند که با نگاه خدمت، اختلافات این حوزه را به صورت ریش سفیدی و سازش و با در نظر گفتن منافع فردی و اجتماعی، اصلاح ذات البین می‌نمایند.

او در پایان با تاکید بر لزومِ توجه به مقوله‌ی «عدالت ترمیمی» به معنای ترمیم آسیب‌های اجتماعی با نگاه صلح محور می‌گوید: سعی در درگیر کردن افراد آسیب دیده، افراد خاطی (کارفرمایان) و کلونی‌های آسیب پذیر، در جستجوی راه‌حل‌هایی برای ترمیم، آشتی و بازسازی، نقش مهمی در پیگیری عدالت ترمیمی دارد. عدالت ترمیمی به دنبال ایجاد مشارکت و همفکری و کاهش آسیب در جوامعِ در معرض خطر است. امیدواریم شعبه حل اختلاف ویژه رسیدگی به دعاوی کارگران ساختمانیِ مشهد، نمونه‌ای از برقراری عدالت با روحیه مشارکتی باشد و شاهد گسترش این شعبات در شهرها و استان‌های مختلف کشور باشیم.

  • منبع خبر : ایلنا