امنیت پایدار در سایه دولت بیدار
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
امنيت يکي از نعمات خداوند بل اُم النعم است .چندانکه توان گفت که دولتي بالاتر از امنيت نيست. مقام امن در ايام صلح است و اين منزلت به هيچ توانگر ندهند. در معراج السعاده منقول است: « اگر کسي را از نعمتهاي خداوند هيچ چيز به غير از امنيت و صحت و قوت نباشد هر آينه نعمت بر او عظيم است و از عهده شکرش بر نيايد.» مسلماً در قران اين قرين بايد سر بر زمين نهيم و سپاس داريم خداي لطيف و دانا را که چنين تحفه اي سعد به ما ارزاني داشت . آن را گرامي کنيم و به فکرت خام از دست ندهيم.

امنیت یکی از نعمات خداوند بل اُم النعم است .چندانکه توان گفت که دولتی بالاتر از امنیت نیست. مقام امن در ایام صلح است و این منزلت به هیچ توانگر ندهند. در معراج السعاده منقول است: « اگر کسی را از نعمتهای خداوند هیچ چیز به غیر از امنیت و صحت و قوت نباشد هر آینه نعمت بر او عظیم است و از عهده شکرش بر نیاید.» مسلماً در قران این قرین باید سر بر زمین نهیم و سپاس داریم خدای لطیف و دانا را که چنین تحفه ای سعد به ما ارزانی داشت . آن را گرامی کنیم و به فکرت خام از دست ندهیم.

امنیت و جمعیت , آسایش و  آرامش, راحت و فراغت,  فرصت و همتی فراهم نماید از برای حکمت و معیشت . در سایه امنیت مردم فارغ از هر آشوب و شور , فتنه و شر , تشویق و اضطراب و خوف و خطر می زیند؛ ایمن از دغدغه قتل و تاراج و اخذ مال و منال و هر مخافت دیگر. در  چنین احوالی  بخت خصم بخسبد و از دولت بیدار صد پرده خواب امن در چشم خلق بیفتد . آنگاه که اطراف بلاد از امن مزین است , هر کس تواند که خواب امن در این روزگار کند . رعیت در پناه و زینهار؛ شاکی  و شاکر در راحت و خصب و فراغت؛ و این است نظام دولت اسلام و سنت اسلام .

در  دارالحکومه اسلام , حتی یک در بسته شبها نیست ؛ البته غیر چشمان عسس ؛ و خلق جملگی در ضمان شحنه و شبگرد, و در امان گزمه و داروغه و محتسب اند .  غزات خامل الذکر صاحب عصر (عج) راه کید و بدسگالی دشمنان را بربندند . رعایا به نهایت صحت و غایت امنیت به سر برند و  بدره امانت در کف طرار نهند و لشکرآرایان و مرزداران کشور حفظ و حراست سرحدات و اطراف مملکت را از دشمنان بر ذمه خود شمرده و در امنیت طرق و شوارع سعی خود را مبذول دارند.  امیر و فکر لشکر , درویش و خاطر امن و کنج قلندری!

باری , در سپهر امنیت است که علم و هنر و فضل و کمال چون خور و قمر عالم افروز  شود. اگر امنیت  نباشد فروغ فر و فرهنگ و فرزانگی بر هیچ کس نتابد و کس نتواند به کنج عافیت از بهر عیش بنشیند.  اگر امنیت نباشد جان و مال , آبرو و ناموس و دین خلق  در معرض هر هجمه و حمله است. عدم امنیت سبب بی انتظامی مهمات شود و حتی اختلال در کار حکومت افکند. طُرفه آنکه این نکات اندر طراز لؤلؤ منثور رهبر روشن نظر نیز تأکید رفته است.

آری , اگر  امنیت نبود نعره های موحش داعشیان  خواب امن از چشمان دانشیان ربوده بود. اگر امنیت  نبود کامیابی از هیچ  نعمت میسر نبود. جمله نعمتها بی حضور او درد بود و جمله پیشرفتها آه سرد. اگر امنیت نبود مجالی برای زهد و صفوت و ایمان و رشد و تقوا و طاعت نبود . هیچ کاری تمشیت نمی شد و هیچ معاملت و مشارکت و معاونتی به کار نمی آمد . مرغ در سایه امن است که گرد هوا می پرد و وحش از نعمت فیض نظام است که گرد کنام می چرد.

در دوران ناامنی, دغدغه معیشت و معرفت  در خاطر کس نگنجد. در جنگ و مشغله ,  به هر کران هزار آشوب و فتنه و شر شود . در این آشوب تمامت در خروشند و نه مجالی که جام زندگی کردن بنوشند , بل فقط برای زنده ماندن بکوشند. جملگی همچو غرقه در دریای بیم به هر شاخ دست یازند و به چاره بکوشند تا به ساحل امن رسند .

در این ساحل امن, مبادا پاره ای کج بصیرت به افسون طمع, کشتی این ملت را در کام نهنگ افکنند. به آن سودائیان خام اندیش بگویید که یاوه کم گویید و از این جدال و سودای محال دست بردارید  که با شکستن این کشتی و غرق  شدن این گنج و نظام در طوفان رعب و وحشت, برایتان فرشهای بوقلمون نیفکنند و نعتهای عجب نپراکنند.

یاد ایامی که ملک ایران چو بیت الحزن بود. امنیت از میان برخاسته بود . هر کجا موشک بود و خون , ترور بود و شبیخون .  شور و غوغا و فغان از یسار و از یمین در رواق اخضر افتاده بود و هر لحظه شهیدی غرقه به خون روی خاک .

یاد آر ای فارغ  در محملی نشسته / شکرانه  فراغت از همرهان خسته .

آنانکه که افراشتند رایت امن و امان را و گستردند مفرش صلح و صفا را .آری:

رامش کشور ز شمشیر سلیمانیستی  / ور جز اینستی ایران آشفته و شیداستی

در آن ایام اگرچه دشمن سلیح  و درم داد و لشکر براند اما رهبری و ملک و لشکر هر سه به هم موافق آمدند  و دشمن مخذول را مقهور کردند.  از این روی, باید بر  سپهبدان و امیران کشور و بر سپاه و لشکر خود ببالیم که دشمن از تیغشان هراسان است. آنان بدین خیل و حشمت , در اقلیم دشمن راندند و  پیل و کوسشان بشکستند و کلاه و نگینشان بگرفتند. آنان جان دادند تا آفتاب امن را گویند بتاب. اکنون نیز در قوت و قدرت, کشور را چنان استطاعتی است که : چو دیدی بسی آفرین خواندی / بر آن لشکر و جیش درماندی .

در وصف این ژنده پیلان و مردان گُرد , چه خوب گفت کاروان سالار انقلاب که: « اگر سپاه نبود کشور هم نبود.» لذا با این لشکر و حشم که در اوج قدرتند و ملک و ملت در سایه امنیت؛  پس ای طالب ره توفیق,  خوش بجنب و خوش زی و سعادت شمر این امن و امان را . امنیت اگر هست در این از این جُند و حشم هست . امنیت اگر هست در این ملک عجم هست . امنیت اگر هست در این حصن حصین است . امنیت اگر هست در این خلد برین است. بی شبهه , این امنیت پایدار جز در سایه دولت بیدار میسر نیست ؛ همو که به تعبیر گلبن گلزار سیادت «چشمان بیدار نظام»  است و  صدر کبیر, حضرت امام (ره) « سربازان گمنام امام زمان » نامیدش . امید که ظل این امن و امان بر آفاق بگسترد و زمین و زمان به عدل صاحب عصر(عج)  بیاراید.  اما سایه این امن و امان,  آفتاب عدل و احسان بایدش؛ زیرا: هرکجا عدل و امن روی نمود/ خلق در رأفت و خوشی آسود.

  • نویسنده : یادداشت
  • منبع خبر : یادداشت