اعتراض کارکنان آمازون در حاشیه اجلاس جهانی بریتانیا/ نه حق تشکیل اتحادیه و حق اعتصاب داریم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
قرار است بیش از هزاران کارمند آمازون در حاشیه محل برگزاری نشست گردهم آیند تا علیه اهداف این شرکت صدای اعتراض خود را به گوش دولتمردان جهان برسانند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، نشست جهانی در منچستر انگلستان درباره مالیات شرکت‌ها و کارکنان، صحنه اعتراض کارکنان و کارگران بزرگترین شرکت فروش آنلاین اجناس جهان یعنی آمازون خواهد بود.

از میسوری گرفته تا مراکز دیگر آمازون در بریتانیا، اروپا و انبارها در هند، کارگران خواستار حقوق اتحادیه و بازنگری در شیوه‌های کاری غول دیجیتال هستند. آن‌ها همچنین خواهان بخش بیشتری از درآمد جهانی آمازون هستند که ۵۱۴ میلیارد دلار (۴۲۳ میلیارد پوند) در سال ۲۰۲۲ بود.

ماه آینده، فعالان، سیاستمداران و اتحادیه‌ها در نشستی در منچستر با دعوت آمازون گردهم می‌آیند. این نشست به نام «Make Amazon Pay» برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد مطالبه برای اقدام بین‌المللی کنترل بازار کار و نرخ مالیات است.

قرار است در تظاهراتی سراسری در روز ۲۴ نوامبر (ماه آینده)، بیش از هزاران کارمند آمازون در حاشیه محل برگزاری نشست گردهم آیند تا علیه اهداف این شرکت صدای اعتراض خود را به گوش دولتمردان جهان برسانند.

آمازون از سال گذشته به عنوان ثروتمندترین شرکت اینترنتی جهان، تحت فشار اتحادیه‌های کارگری برای به رسمیت شناخته شدن حقوق کارگران برای تشکیل اتحادیه و حق اعتصاب قرار دارد.

از سوی دیگر، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) ماه گذشته اعلام کرد که آمازون به دلیل استراتژی‌های ضد رقابتی، از جمله هزینه بیش از حد برای فروشندگان، سرکوب نوآوری و سرکوب رقابت مورد شکایت قرار گرفته است.

این شرکت می‌گوید امکار کار در یک انبار، با دستمزد عالی، پشتیبانی نیروی کار و کار راحت همراه با مرخصی‌های خوب، یک شرایط شغلی بسیار خوب برای کارکنان آمازون فراهم آورده است.

گزارشی در ژوئن توسط مرکز تحقیقات شرکت‌های چند ملیتی مستقر در آمستردام نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، آمازون درآمد حاصل از کارمزد فروشندگان مستقل در اروپا را سه برابر کرده است. این درحالی است که کارمندان آن در سراسر جهان شکایت دارند که از دستمزد ناکافی و فرسودگی شغلی رنج می‌برند.

راشل فاگان، از اعضای اتحادیه کارکنان آمازون که خود سازمان‌دهنده‌ی اعتراضات اخیر است، گفت: اکنون حدود ۱۰۰۰ عضو اتحادیه در انبار کاونتری انگلیس وجود دارد که آماده است در اعتراض به بی‌عدالتی‌های شکل گرفته در شرکت اعتصاب کنند.

کارگران مراکز آمازون در سرتاسر جهان خواستار تغییر در شیوه‌های مدیریت و پرداخت در محل کار هستند. یکی از کارگران هندی که با مجله آبزرور انگلستان صحبت می‌کرد، گفت است: در اعتراضاتی که قرار است روز جمعه در آن شرکت کند، مطالباتی مثل اصلاح قراردادها، کاهش ساعت کاری به هشت ساعت در روز و نرخ‌های دستمزد بهتر مطرح خواهد شد. من ۵ روز در هفته ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنم و با این حال ماهیانه تنها ۱۰۰۰ پوند درآمد دارم!

  • منبع خبر : ایلنا