اعتراض به مرگ کارگر؛ فعالیت بازارهای بنگلادش را متوقف کرد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
خبرگزاری ایلنا نوشت: دو واحد از بزرگترین بازارهای عمده‌فروشی کالاهای مصرفی در خاتون‌گنج بنگلادش به دلیل اعتصاب کارگران فعالیت خود را متوقف کردند. علت این اعتصاب کارگران باربر بازار، اعتراض به چاقو خوردن و مرگ یک کارگر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مرگ یک کارگر بنگلادشی و اعتراض به آن، موجب توقف موقت فعالیت‌های بزرگترین بازارهای عمده‌فروشی کالاهای مصرفی این کشور شده است.

دو واحد از بزرگترین بازارهای عمده‌فروشی کالاهای مصرفی در خاتون‌گنج بنگلادش به دلیل اعتصاب کارگران فعالیت خود را متوقف کردند. علت این اعتصاب کارگران باربر بازار، اعتراض چاقو خوردن و مرگ یک کارگر بوده است.

کارگری به نام «مسعود» توسط یک کارفرمای خرد پس از نزاع مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته و در بیمارستان کشته شد. او در کالج و بیمارستان پزشکی چاتوگرام بنگلادش تحت معالجه بود اما به دلیل جراحات وارده در ساعات اولیه روز چهارشنبه (۱۹ اکتبر) درگذشت.

در پی مرگ مسعود، کارگران از صبح دست به اعتصاب زدند. کارگران معترض جاده خاتون‌گنج را مسدود کرده و بازارهای اصلی این منطقه که به عمده‌فروشی کالا و حفظ زنجیره کالاهای مصرفی در کل بنگلادش شهره است، بسته شدند.

به گفته کارگران بازار خاتون‌گنج، مسعود روز دوشنبه (۱۷ اکتبر) توسط برخی از رانندگان وانت طرف قرارداد کارفرما مورد ضربات چاقو قرار گرفته بود. کارگران روز سه‌شنبه اعتصاب کردند و خواستار حفظ امنیت برای کارگران و همچنین محاکمه عاملان قتل هم‌قطار خود شدند. با این حال، آن‌ها پس از کسب اطمینان از رهبران سازمان‌های تجاری و اداره، اعتصاب را خود را طولانی نکردند.

فرمانده پلیس منطقه خاتون‌گنج بنگلادش، جاهد الکبیر گفت: پلیس برای جوانی به نام مسعود بابل، دیشب پرونده‌ای تشکیل داد. ۷ نفر از جمله رانندگان کامیون‌های طرف قرارداد با کارفرمای وی در این پرونده متهم شده‌اند.

عبدالقادر، دبیر دارایی اتحادیه کارگران بارگیری، بابربری و تخلیه کالا خاتون‌گنج گفت: روز دوشنبه بعدازظهر یک راننده وانت با یکی از کارگران ما به نام مسعود درگیر شد. عصر به همراه گروهی از اشرار که توسط کارفرما اجیر شده بودند، مسعود بابل را با چاقو زدند. پلیس نتوانست در ابتدای درگیری آن‌ها را دستگیر و متهمان هنوز پس از دو روز دستگیر نشده و همچنان متواری هستند.

وی ادامه داد: در شرایطی که حداقل امنیت و احترام برای کارگران تامین نمی‌شود، و حقوق روزانه کارگران توسط میانجی‌ها و واسطه‌ها خورده می‌شود، کالاها را نمی‌توان به جایی ارسال کرد زیرا کارگران کار نمی‌کنند. محصولاتی که به خاتون‌گنج بنگلادش می‌آیند را نمی‌توان از کامیون‌ها تخلیه کرد. کالاهایی که از افراد مختلف سفارش داده می‌شود نیز ارسال نمی‌شود. مردم برای خرید کالا می‌آیند و از آن‌ها سفارش می‌گیرند اما ما از آن‌ها سفارش می‌گیریم زیرا نمی‌توانند کالا را تحویل دهند.

اکنون انواع کالاهای مصرفی شامل حبوبات، روغن، پیاز، فلفل، ادویه‌جات از بازار عمده فروشی خاتون‌گنج به نقاط مختلف کشور بنگلادش و حتی هندوستان و نپال عرضه می‌شود و بازارهای مشرف به بنادر این کشور شاهد فعالیت سخت روزانه هزاران کارگر حمل و نقل این محصولات است.