استقبال بهتر شهروندان قمی از آسانسور به‌جای پله‌برقی در پل‌های عابر پیاده/ تدوین آیین‌نامه کشوری پل‌های عابرپیاده
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم گفت: طبق مطالعاتی که انجام‌شده شهروندان قمی به استفاده از آسانسور بیشتر از پل‌های مکانیزه رغبت دارند و برای کاهش مخاطرات پله‌برقی در قم به دنبال توسعه و افزایش زیرساخت آسانسور در پل‌های عابر پیاده هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، سید امیرعباس صفوی با اشاره به اینکه در قم ۵۳ پل هوایی و عابر پیاده وجود داشته که با توجه به وجود مشکلات در حال برنامه‌ریزی برای مکانیزه شدن این پل‌ها هستیم، اظهار داشت: تاکنون ۴ دستگاه پل عابرپیاده مکانیزه شده که برای این امر اعتباری به ارزش ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری امسال برای مکانیزه سازی ۱۳ پل عابر پیاده اقداماتی انجام داده است ابراز کرد: طبق مطالعاتی که انجام‌شده شهروندان قمی به استفاده از آسانسور بیشتر از پل‌های مکانیزه رغبت دارند و برای کاهش مخاطرات پله‌برقی در قم به دنبال توسعه و افزایش زیرساخت آسانسور در پل‌های عابر پیاده هستیم.

مدیرکل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم ادامه داد: دو دستگاه پل مکانیزه امسال به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است و تعدادی هم در مرحله تحویل موقت قرار داشته که به دلیل پاره‌ای مشکلات به مرحله تحویل قطعی می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از پله‌های برقی در پل‌های مکانیزه نیز با مخاطراتی همراه است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص قم شاید نصب آسانسور در پل‌های عابر پیاده مطلوب‌تر باشد.

صفوی در ادامه با بیان برخی مشکلات برای مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده در قم افزود: در مناطقی مانند خیابان امام خمینی(ره) و میدان پلیس پل‌های مکانیزه جانمایی شده و اقداماتی هم صورت گرفته بود و پیمانکار هم تا ساختن پل‌ها پیش رفت، اما با معضلاتی ازجمله معارضین روبرو شدیم.

وی عنوان می‌کند: در خیابان امام خمینی(ره) مقابل دارالشفا و دیگری در میدان پلیس حتی حفاری هم صورت گرفت اما با معارضین مختلفی روبرو شدیم که به‌رغم پیگیری‌های بسیار، هنوز شرایط برای نصب پل مکانیزه در این منطقه مناسب نیست.

مدیرکل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌ای برای حل مشکلات ترافیکی و ایجاد امنیت برای عابران اضافه کرد: نصب پل‌های عابر پیاده فرآیندی بوده که با سرعت صورت گرفته و بعدها به دلیل مشکلات و معضلات آن‌ها را باید مکانیزه کرد که در شرایط کنونی برای مکانیزه کردن هر پل عابر پیاده، رقمی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یکسال بوده که مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و هم مصوبه شورای ترافیک کلان‌شهرها ابلاغ‌شده و این آیین‌نامه در بحث‌های پل‌های عابر پیاده و آرام‌سازی معابر شهری رویکرد جدیدی دارد که طبق این آیین‌نامه همه رویکردها و آیین‌نامه‌های ترافیکی و پل‌های عابر پیاده باید تغییر کند.

صفوی در توضیح این آیین‌نامه یادآور شد: نباید خیابان‌ها را تنها برای تردد خودروها بسازیم و حق عابر پیاده را در تردد ضایع نماییم؛ در واقع این پل‌های عابر پیاده برای عابران ساخته نشده‌اند و در واقع برای خودروها اهمیت داشته است و راننده انواع خودرو در معابر کلان‌شهرهای با هر سرعتی حق تردد دارد اما تردد عابر پیاده با دشواری صورت می‌گیرد.

به گفته وی، طبق این آیین‌نامه سرعت تردد ماشین‌ها در معابر شهری باید ۵۰ کیلومتر بوده و عرض معابر هم باید کم شود تا پیاده‌روی مناسب‌تر صورت گیرد، همچنین این آیین‌نامه یک رویکرد ملی است هرچند اجرای آن زمان‌بر و نیاز به زیرساخت مناسب دارد.