از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیشگیری به عمل آمده است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیشگیری به عمل آمده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، ذبیح الله خداییان به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ برنامه بازرسی در سطح کشور در سازمان و استان‌ها داشتیم و حدود ۳۰۰۰ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی زدیم. حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ پیشنهاد به دستگاه‌های اجرایی دادیم و چنانچه پیشنهادی اجرا نشود، مدیر، مسئول است و مجازات کیفری دارد و تقریبا ۸۰ درصد پیشنهادات اجرایی می‌شوند.

وی درباره فرار مالیاتی گفت: از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیشگیری به عمل آمده است.

خداییان در ادامه با بیان اینکه متأسفانه سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هم از نظر نیروی انسانی و هم از لحاظ مادی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، گفت: این سازمان هم وظیفه مهمی بر عهده دارد و هم درآمدزاست. خوشبختانه با ورودی که در اواخر سال گذشته رئیس قوه قضاییه به این سازمان داشت، ایشان مشکلات این سازمان را به تصویر کشید. بعد از ورود ریاست قوه قضاییه، رییس جمهور و وزیر هم ورود کردند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور از تمامی انبارها (حدود ۱۰۲ انبار در سطح کشور) به ۸۵ انبار گمرک بازدید داشت. در سال ۱۳۹۹ میزان فروش این سازمان ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در ۶ ماه امسال ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است.مشکلی که این سازمان دارد این است که اکثر انبارهای آن ملکی نیست.

خداییان تاکید کرد:  تمام درآمدها به خزانه واریز می‌شود.

وی افزود: سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که پیشنهاداتی را که دادیم بررسی می‌کند آیا اجرا شده یا خیر؟ بصورت سیستمی و الکترونیکی پیشنهادات را رصد می‌کنیم و این سامانه هوشمند به ما کمک می‌کند.

خداییان تصریح کرد: در اجرای بازرسی‌ها در یکسال گذشته حدود ۸۵۴ پرونده کیفری و ۴ هزار پرونده تخلفات را  تشکیل دادیم.

وی ادامه داد:  ترک فعل‌ها ممکن است بیشتر باشد ولی فعل‌ها ممکن اختلاس و ارتشا و تحصیل وجه از محل نامشروع باشد. بعنوان مثال در اجرای پرونده‌ای که ما تشکیل دادیم، مورد داریم شخصی از مسولان به ۱۰ سال حبس محکوم و محکومیت قطعی شده است.

خداییان تصریح کرد: بر اثر بازرسی‌هایی که داشتیم آمار بالایی در خصوص اثر بخشی داریم.مثلا در سال گذشته در رابطه با  وصول طلب و استرداد وجوه ،  حدود ۱۰ میلیارد دلار ذکر شده است لذا با حضور همکاران ما در ادارات و مزایده‌ها از تضییع حقوق  پیشگیری می‌شود.

ادامه دارد…