اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای بازار و بناهای تاریخی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سرپرست شهرداری منطقه بافت تاریخی اراک از اختصاص 300 میلیارد ریال اعتبار برای حفظ بناهای تاریخی و بازار شهر اراک خبر داد و گفت: در سال جاری با مساعدت شهرداری و شورای شهر، 200 میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت، حفظ، احیاء و رفع خطر از مجموعه بازار تارخی اراک و برخی بناهای تاریخی در نظر گرفته شده است. همچنین 100 میلیارد ریال نیز برای مناسب‌سازی و کف‌فرش کردن گذرهای بازار مصوب شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، حسین منصوری‌زاده در جلسه رسیدگی به مشکلات بازار تاریخی اراک که با حضور هیئت امنای بازار و نمایندگان سراهای آقایی و حاج‌باشی این بازار در محل شهرداری بافت تاریخی برگزار شد، افزود: مرمت و رفع خطر از سراهای آقایی و حاج‌باشی و همچنین قسمتی از سرای نوذری از مهمترین طرح‌هایی که برای حفظ و احیای بازار اراک باید اجرایی شود. در این راستا تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: نخستین نشست هماهنگی و نحوه مشارکت مالکین و کسبه سراهای فوق در محل منطقه بافت تاریخی شهرداری و با حضور نماینده هیئت امنای بازار و نمایندگان این سراها تشکیل شد. در این جلسه نمایندگان بازاریان آمادگی کسبه بازار تاریخی اراک را در راستای مشارکت در مرمت و رفع خطر و پرداخت قدرالسهم تعیین شده در شورای راهبردی به میزان ۳۰ درصد کل هزینه مرمت را اعلام کردند.

سرپرست شهرداری منطقه بافت تاریخی اراک به انعقاد تفاهم‌نامه برای احیای بازار تاریخی اراک اشاره کرده و اظهار داشت: در راستای حفظ و احیای بازار تاریخی اراک، تفاهم‌نامه‌ای در دست تنظیم است که پس از انعقاد این تفاهم‌نامه، تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو و ذیربط موظف به تأمین اعتبار و مشارکت در حفظ و احیای این بازار خواهند بود. بدیهی است که در این خصوص کوتاهی از هیچ دستگاهی پذیرفته نخواهد بود.

منصوری‌زاده تصریح کرد: ورود خودرو و موتورسیکلت به داخل بازار، مرمت و ضرورت بام‌سازی و اجرای کاهگل پشت‌بام برخی سراها به جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، بهسازی سرویس بهداشتی‌های سراها، ساماندهی بساط‌گستران و رفع سد معبر در بازار، ضرورت استقرار عوامل نیروی انتظامی و پلیس در نزدیکی بازار در راستای تأمین امنیت و آسایش شهروندان از خواسته‌های کسبه این مجموعه تاریخی است.

وی بیان داشت: شورای راهبری برای حفاظت و احیای بازار تاریخی با عضویت فرماندار، دادستان، اعضای شورای شهر و شهردار اراک، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ راه‌وشهرسازی؛ اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، با مسئولیت فرمانداری تشکیل شده و در نشست‌های برگزار شده مشکلات موجود در بازار اراک مورد بررسی قرار گرفته است.

سرپرست شهرداری منطقه بافت تاریخی اراک تأکید کرد: اولویت شهرداری اراک در اجرای پروژه‌ها، ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان اجرا است. این فرایند با استفاده از مصالح مرغوب و نظارت به هنگام و مؤثر و بکارگیری پیمانکاران مجرب و نیروی کار ماهر و همچنین جلوگیری از واگذاری کار به پیمانکاران دست دوم از سوی شهرداری و همکاری و مشارکت مؤثر بازاریان، محقق می‌شود.