ابلاغ دستورالعملِ اثربخشی و کارآمدی «آموزش‌های مهارتی»
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ی) تبصره ۷۵» را در راستای اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی و پروژه محوری شدن مهارت‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی نیا، در خصوص تدوین تبصره مذکور، بیان داشت: واحدها و موسسات آموزش فنی وحرفه‌ای مشمول این آئین نامه، بر اساس ماهیت آموزشی خود می‌توانند اقدام به امر تولید یا قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند در صورتی که آموزش‌های ارائه شده منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تصریح کرد: دستور العمل جدید در راستای کارآموزی و آموزشی اثربخش‌تر و کارآمدتر با مشارکت مهارت آموز در فرآیند پروژه و محیط کارعملی و همچنین ترغیب بیشتر مهارت آموزان در فرایند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم‌انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.

وی اذعان داشت: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی‌های مواد اولیه ومصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون‌های پروژه محور و در چارچوب برنامه‌های آموزشی (عرضه محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه‌های هدف) کسب می‌گردد.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می‌کنند، مکلف‌اند به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که انجام این امر با برنامه‌های آموزشی آن‌ها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود.

حسینی نیا، با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، خاطرنشان ساخت: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم جهت اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم افزایی بین اعضاء کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه‌های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر دربهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش‌ها و کاستی ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات و خدمات و سایر هزینه‌ای جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی می‌باشد.

وی معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی ۴ ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه بر اساس مفاد این دستورالعمل، برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی و… را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مراکز آموزشی موظفند با رعایت اهداف مورد نظر که همان توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت آموزان را مورد توجه قراردهند و میزان مشارکت مهارت آموزان با توجه به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ی) تبصره ۷۵» را تحول در حوزه مهارت آموزی با اجرای طرح‌های محوری عنوان کرد و افزود: اجرای دستورالعمل مذکور با توجه جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال را به دنبال دارد.

  • منبع خبر : ایلنا