آیا آتش‌بس میان عربستان و انصارالله تمدید می‌شود؟
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
یک کارشناس مسایل منطقه تاکید کرد که عربستان در مساله تمدید آتش بس کاملا جدی است، اما در موضوع مذاکرات صلح پایدار با یمن و پذیرش انصارالله در حاکمیت یمن مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حسن هانی‌زاده با اشاره به احتمال تمدید آتش بس میان عربستان و انصارلله و تلاش‌هایی برای برقراری مذاکرات صلح میان این دو گفت: آتش بسی که به صورت یک جانبه از سوی عربستان بعد از هشت سال اعلام شد، برآیند شکست میدانی عربستان بود. عربستان با هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری و انهدام هفده تیپ پیاده و مکانیزه خسارت‌های زیادی متحمل شد. ۱۴ کشور در ائتلاف با عربستان علیه انصارالله بودند اما نتوانستند دستاوردی به دست آورد.

وی با بیان اینکه بعد از حملات موشکی انصارالله به تاسیسات حیاتی نفتی عربستان و تغییر معادلات میدانی به نفع انصارالله و تغییر دولت در کاخ سفید و خروج جمهوری خواهان و پیروزی دموکرات ها، عربستان احساس انزوا کرد افزود: با توجه به نقش تخریبی عربستان و بن سلمان و قتل خاشقجی توسط محمد بن سلمان دموکرات‌ها نگاه منفی به حاکمیت عربستان و اقدامات و سیاست‌های آن در منطقه و جهان پیدا کردند از این رو حاکمیت در عربستان سعی کرد تا حد زیادی رفتار و رویکرد متعادل در پیش گیرد.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: عربستان از یک سو با ایران وارد مذاکره شد و از فروردین سال گذشته بین ایران و عربستان مذاکرات در جریان است و طبیعی است که ایران هم در این روند اعلام کرد، عربستان باید جنگ خود علیه یمن را پایان دهد و در نهایت شاهد بودیم که آتش بس یک‌جانبه اعلام کرد.

هانی‌زاده با اشاره به سفر هیات عمانی به صنعا در رابطه با تمدید آتش بس و مذاکرات صلح خاطرنشان کرد:‌ اخیرا هیات عمانی به صنعا رفتند و با انصارالله گفت‌وگو کردند. به نظر عربستان آخرین نفس‌های خود در یمن را می‌کشد اما باید توجه داشت که پروسه توافق صلح طولانی خواهد بود.

وی درباره نقش و تاثیر ایران در مساله یمن تاکید کرد: یکی از شروطی که انصارالله اخیرا اعلام کردند این بوده است که در مذاکرات صلح آینده باید ایران هم حضور داشته باشد. شاید عربستان این مساله را نپذیرد اما یکی از پیش شرط ها مشارکت ایران در روند صلح است.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: عربستان در مساله آتش بس کاملا جدی است، اما در موضوع مذاکرات صلح پایدار با یمن و اینکه باید حاکمیت انصارالله را بپذیرد، صادق نیست و اقدامات تاکتیکی برای ممانعت از حضور انصارالله در حاکمیت انجام خواهد داد.

هانی‌زاده افزود: حتی اگر مذاکره صلح آغاز شود، مذاکره به صورت دو جانبه بین عربستان و یمن طولانی خواهد بود. سعودی‌ها سعی می‌کنند امتیازی به انصارالله ندهند و آن را تضعیف کنند به شکلی که نقشی در حاکمیت یمن نداشته باشند.

  • منبع خبر : ایسنا