در برخی قرادادهای کار، کارگر هیچ اختیاری ندارد/ احساس گرانی در سفره برخی مردم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر با ابراز تاسف از نحوه قرارداد کار برخی کارفرمایان با کارگران، گفت: در برخی قرادادهای کار، کارگر هیچ اختیاری ندارد و این کارفرماست که میزان حقوق را مشخص می کند و از سوی دیگر هر زمان که بخواهد کارگر را از کار بیکار می کند که این شرایط باید اصلاح شود.

سیدموسی میرجهانمردی در گفتگو با پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با تاکید بر اینکه امروزه کمتر کارگری را می‌توان پیدا کرد که بیش از حداقل حقوق دریافتی داشته باشد، گفت: بسیاری از افراد مشغول به کار در شرایط فعلی، قرار داد رسمی و ثابتی ندارند؛ یعنی حتی در مشاغل با ماهیت دائم نیز کارگران را به صورت موقت به کار می گیرند؛ وقتی قراردادهای کارگری این گونه رواج دارد، شرایط را کارفرما تعیین می کند و کارگر اختیاری ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر با تاکید بر اینکه حداقل حقوق در حال حاضر حدود سه میلیون تومان است گفت: کمتر کارگاهی مزایای شغلی را به کارگران می پردازد و در بیشتر موارد چیزی که دست کارگران را میگیرد، همان حداقل حقوق است که زیر سه میلیون تومان تعیین شده است.

وی با اعلام اینکه گاهی می شود که حقوق ۳ میلیون تومانی پاسخگوی ۱۰ روز هزینه های یک خانواده هم نیست، گفت: در خوشبینانه ترین حالت، حداقل حقوق واقعی یک کارگر باید بین ۴ تا ۶ میلیون تومان باشد که این عدد نیز هرگز نمی تواند برای همیشه هزینه های زندگی یک خانواده ۴ نفره را تامین کند.

میرجهانمردی با اعلام اینکه جامعه کارگری به خصوص در شهرستان ها عیالوار هستند، گفت: آنچه در قالب سبد خانوار برای مبنای زندگی حداقلی تعیین می شود، می بایست یک خانواده کمتر از ۴ نفر را پوشش دهد، در صورتی که در مناطق شهرستانی به ویژه روستاها، خانواده ها حداقل بالای ۵ نفر هستند.

وی یادآور شد: از یک سو دائم مردم را تشویق به فرزندآوری می کنیم، که البته کاری بسیار لازم و خوب است و برای آینده کشور موضوعی حیاتی و مهم محسوب می شود، اما از سوی دیگر می بینیم که برخی مسئولان مربوطه هنگام افزایش حداقل حقوق، عددی کمتر از نرخ تورم را در نظر می گیرند، که باید سؤال کرد که آیا آن مسئولین به مسئله و سیاست افزایش جمعیت اعتقاد دارند یا با این کار خود بر عکس آن سیاست عمل می کنند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر با بیان این که گاهی برخی مسئولان دولتی نرخ تورم را یک عدد اعلام می کنند در حالی که کارشناسان اقتصادی این نرخ را بالاتر می دانند، گفت: این دوگانگی برای مردم قابل توجیه نیست؛ به همین دلیل باید مسئولان دولتی سیاست اقناع سازی مردم را در نظر داشته باشند و الا این شائبه پیش می آید که برخی مسئولان، فقط می خواهند کار خود را توجیه کنند.

میرجهانمردی با اعلام اینکه برخی کارگران تورم را در سفره های‌شان حس می کنند، گفت: دولت محترم اگر شعار کاهش تورم می دهد، باید این شعار در سفره های مردم خود را نشان دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه وضعیت بیکاری در استان بوشهر بسیار اسفبار است، گفت: کمبود شدید فرصت های شغلی و تعداد زیاد نیروی کار در کنار وضعیت نامناسب آب و هوایی بوشهر، باعث شده تا کارگران با حداقل ها زندگی کنند که امیدواریم مسئولان امر به این موضوع مهم رسیدگی کنند.

پایان پیام