آماده‌سازی بسته نوروزی با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار در کلان‌شهرها/ تدوین اطلس جغرافیای مقاومت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران گفت: با توجه به نزدیکی ایام عید نوروز، در شهرداری‌های کلان‌شهرها به این نتیجه رسیدیم که شهرداری‌ها بسته سفری را با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار تهیه کنند و مکان‌ها و شخصیت‌های حول محور مقاومت را، علاوه بر معرفی اماکن گردشگری و تفریحی، در این بسته‌ها به مسافران نوروزی معرفی کنند.  

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حمید نادری در دومین نشست تخصصی «گردشگری مقاومت» در شهر رشت، با بیان اهداف گردشگری مقاومت و برنامه‌های پیشِ رو با تأسی از بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، زنده نگاه‌داشتن حوادث و تحولات تاریخی وظیفه همه است، بر این اساس گردشگری مقاومت یکی از ابزارهای معرفی تاریخ و حوادث تاریخی است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه گردشگری مقاومت به‌منظور بازخوانی هویت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللیِ جغرافیای مقاومت و چرخش بین‌نسلی فرهنگ مقاومت در بین نسل نوجوان و جوان و ایجاد زیرساخت‌های شهری برای معرفی بزرگان و قهرمانان؛ در شهر قم کلید خورد، گفت: این دبیرخانه در گام نخست به‌صورت شهری فعالیت می‌کند و در گام‌های بعدی به‌صورت استانی، ملی و بین‌المللی، برنامه‌هایی در حال تدوین دارد و این نشست‌های تخصصی به‌منظور بررسی در حوزه‌های گوناگون گردشگری مقاومت به میزبانی شهرهای عضو این دبیرخانه برگزار می‌شود.

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران افزود: این دبیرخانه بنا دارد تاریخ شخصیت‌ها و رویدادهای حوزه دفاع مقدس و مقاومت را در هر منطقه بازخوانی کند؛ از این‌رو نشست‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی بین استان‌ها، شهرها و شهرداری‌های جغرافیای مقاومت، به‌منظور ایجاد بستر و زیرساخت‌های گردشگری مقاومت برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری طرح‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی و سرمایه‌گذاری در شهرهای حوزه مقاومت از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه است، ابراز کرد: دغدغه اصلی ما از وزاتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و از مجموعه گردشگری، حضور نیروهای انقلابی در تمامی برنامه‌های گردشگری است تا بستری فراهم شود، از ظرفیت نیروهای انقلابی، متعهد و مؤمن در تمامی زیرساخت‌های گردشگری استفاده شود.

نادری اضافه کرد: در برگزاری «اردوهای راهیان نور» تجربه موفقی داشته‌ایم که لازم است از این تجربه در سایر امور گردشگری نیز استفاده شود و تورهای گردشگری با محتوا و هویت دینی و انقلابی برگزار شود.

وی با اشاره به تهیه بسته‌های سفر گردشگری گفت: با توجه به نزدیکی ایام عید نوروز، در شهرداری‌های کلان‌شهرها به این نتیجه رسیدیم که شهرداری‌ها بسته سفری را با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار تهیه کنند و مکان‌ها و شخصیت‌های حول محور مقاومت را، علاوه بر معرفی اماکن گردشگری و تفریحی، در این بسته‌ها به مسافران نوروزی معرفی کنند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم عنوان کرد: می‌خواهیم راویانی را تربیت کنیم که در تورهای گردشگری به همراه مسافران نوروزی باشند و برای مردم از قهرمانان هر منطقه، هویت ملی و انقلابی و نیز ظرفیت‌های حوزه گردشگری مقاومت سخن بگویند.

وی ایجاد شبکه تبادل گردشگران در جغرافیای ملی و بین‌المللی را یکی دیگر از برنامه‌های این دبیرخانه برشمرد و گفت: لازم است در گردشگری مقاومت علاوه بر استفاده از ظرفیت مدیریت شهری از ظرفیت استانی نیز بهره ببریم.

نادری با بیان اینکه در قم از نقاط مختلف ایران و جهان در آن سکونت دارند، اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم که در قم مقاصد بعدی گردشگران را با محوریت معرفی گردشگری حوزه مقاومت معرفی و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی اذعان کرد: هنگامی که «شبکه گردشگری مقاومت» شکل بگیرد، اقتصاد گردشگری مقاومت و فرهنگ نیز شکل می‌گیرد و قدم بعدی ما، در حوزه اقتصاد گردشگری مقاومت است و همچنین برنامه‌هایی در حوزه صنایع‌دستی داریم.

وی با تأکید بر استفاده از تجربه‌های سایر شهرها در این زمینه بیان کرد: قرار است، اطلس جغرافیای مقاومت در سه محور تهیه شود؛ یکی در زمینه «قهرمانان، شخصیت‌ها و بزرگان ملی»؛ دوم «رویدادها» و سوم «مکان‌رویداد» است.

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: یک درس‌نامه‌ای در این زمینه تدوین خواهد شد تا بتوانیم دانش‌آموزان را با هویت شهرها و بزرگان هر منطقه آشنا سازیم.

وی گفت: راه‌اندازی «خانه موزه‌های شهدا و دفاع مقدس»، از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه است که در شهر قم خانه موزه شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین از شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس افتتاح‌شده و خانه موزه شهید دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان شهید در انرژی هسته‌ای در حال آماده‌سازی است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل، استفاده از ظرفیت «هنر» در راستای معرفی قهرمانان، اسطوره‌ها و بزرگان هر منطقه است که باید از آن بهره ببریم.

نادری اعلام کرد: نشست تخصصی بعدی گردشگری مقاومت با موضوع «هنر» است تا بتوانیم در قالب هنر (فیلم، نمایش و…) به معرفی شخصیت‌ها و قهرمانان ملی بپردازیم.

وی با بیان اینکه گردشگری مقاومت، مسیر تازه‌ای در فهم تاریخ است گفت: گردشگری مقاومت به این معناست که به بازدید مناطقی می‌رویم که مردم ایران در آن منطقه‌ها، استکبارستیزی کرده‌اند و با استکبار آمریکا و انگلیس مبارزه کرده‌اند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم افزود: گردشگری مقاومت، گردشگری‌ای بوده که تمام مؤلفه‌های گردشگری را داراست، اما به بازدید مناطقی می‌پردازد که آن منطقه‌ها و نشانه‌های محیطی، نمادهای مقاومت مردم ایران محسوب می‌شوند.

نادری اظهار داشت: گردشگری مقاومت به دنبال استخراج فرهنگ ناب مبارزه با استکبار از تاریخ قدیم و نیز انتقال این فرهنگ و هویت، به تاریخ جدید و نسل جوان امروز در قالب گردشگری است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری به‌منظور معرفی تاریخ کهن ایران به گردشگران گفت: در حقیقت در بستر گردشگری که بستری جذاب است به دنبال دایر کردن کلاس تاریخ، هویت‌یابی و هویت‌بخشی به‌گونه‌ای جذاب و شیوا هستیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست تخصصی، به برگزاری نمایشگاه گردشگری مقاومت در حاشیه نخستین نشست تخصصی گردشگری مقاومت که در شهر قم برگزار شد، اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه در مجموعه تاریخی گنبد سبز شهر قم برگزار شد و در قالب تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی و نیز اقشار مختلف مردم از نمایشگاه مذکور بازدید داشتند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم افزود: روایتگرانی که از شهرهای رشت، کرمان و بوشهر در این نمایشگاه حضور داشتند، جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌های بزرگ‌مردان این مناطق را برای بازدیدکنندگان بیان کردند که مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت.