دولت برای افزایش حقوق کارگر به قانون توجه ندارد/ ماده۴۱ قانون کار یعنی افزایش دستمزد بر مبنای تورم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رییس کانون بازنشستگان تهران با انتقاد از رفتار سلیقه ای دولت سیزدهم در خصوص افزایش دستمزد سال آینده گفت: یک قانون غلط خیلی بهتر از این است که قانون نداشته باشیم یا به صورت سلیقه‌ای عمل کنیم؛ به نظر می رسد دولت به هیچ یک از بندهای ماده ۴۱ قانون کار یعنی افزایش دستمزد بر مبنای تورم و سبد هزینه خانوار اعتقادی ندارد.

علی دهقان کیا در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، در خصوص افزایش دستمزد سال آینده کارگران و بازنشستگان، گفت: یک قانون غلط خیلی بهتر از این است که قانون نداشته باشیم یا به صورت سلیقه‌ای عمل کنیم. در بند یک ماده ۴۱ قانون کار، مبنای افزایش دستمزد تورمی است که بانک مرکزی اعلام میکند و اگر تورم جواب نداد، در بند دو، سبد هزینه خانوار باید ملاک قرار گیرد؛ بنابراین قانونگذار همه جوانب را دیده است.

وی با ابراز تأسف از این که برخی از مجریان قانون تخلف می‌کنند و هیچیک از بندهای ماده ۴۱ قانون کار را اجرا نمی کنند تصریح کرد: دولت در لایحه ای به مجلس، دستمزد را به صورت پلکانی تعیین می کند که از ۱۰ تا ۲۹ درصد اعلام شد؛ اما حرف اینجاست که اگر قانون داریم، به قانون مراجعه کنیم که در ماده ۴۱ قانون کار به آن اشاره شده است؛ و اگر هم مدعی هستید قانون نداریم، دیگر حرفی برای بی قانونی نمی ماند زیرا قرار است جزیره‌ای تصمیم گیری شود که در مورد بی قانونی نظر نمی دهیم و دخالت نمیکنیم.

رییس کانون بازنشستگان تهران با ابراز تاسف از اینکه دستمزد فعلی بسیاری از کارگران حداقل بگیر برای یک ماه، پاسخگوی ۱۰ روز هزینه های یک خانواده هم نیست، گفت: کارگران و بازنشستگان در سرگردانی چه کنم مانده اند؛ چیزی ندارند که بفروشند، کسی هم نیست که از او قرض بگیرند و اگر هم قرض بگیرند نمی توانند پس بدهند؛ اما به طریقی دست و پا میزنند تا پولی در بیاورند که بخشی از مشکلاتشان را جبران کنند.

وی افزود: با وجود تمام اشکالات و انتقادهایی که به تورم دولتی داریم و با این که برخی کارشناسان نرخ اعلامی تورم از سوی دولت را غیر واقعی می دانند و آن را بیشتر ارزیابی می کنند، اما باز هم به تورم ۴۳ درصدی دولت تن می دهیم و قبول می کنیم اما به نظر می رسد خود همین دولت که نرخ تورم را اعلام کرده، حاضر نیست به بند۲ ماده۴۱ قانون کار یعنی سبد معیشت تن بدهد و از بند شماره یک این قانون هم یعنی تورم بانک مرکزی نیز اهمیت نمی دهد و بنابراین افزایش حداقل حقوق را بر اساس اعداد مورد نظر و دلخواه خودش بیان کرده است.

رییس کانون بازنشستگان تهران به دولت، مجلس و شورای عالی کار تأکید کرد که به افزایش دستمزد بر مبنای یکی از بندهای ماده ۴۱ قانون کار احترام بگذارند و گفت: در غیر این صورت بازنشستگان برای زندگی کردن هیچ توانی نخواهند داشت؛ آنان در دوران پیری، عروس و داماد و نوه و نتیجه دارند اما شرمنده آنان هستند؛ الان بسیاری از بازنشستگان فقط برای زنده ماندن نفس می کشند نه برای زندگی کردن.

وی خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس گفت: اگر برای زندگی کردن کارگران و بازنشستگان احترام قایل هستید، شرط اول این است که جلوی تورم را بگیرید تا بتوان دستمزد را بر مبنای بند اول ماده ۴۱ قانون کار یعنی تورم چهل و دو و نیم درصدی مورد قبول دولت افزایش داد.

دهقان کیا با تاکید براینکه اگر دولت بتواند تورم را مهار کند و دستمزد را چهل و دو و نیم درصد افزایش بدهد، سفره کارگران و بازنشستگان کف خود را حفظ می کند، گفت: این یعنی سفره کارگران و بازنشستگان به همان اندازه سال ۱۴۰۰ خالی می ماند و حداقل اینکه تا پایان ۱۴۰۱ کم نمی آوریم؛ اگر هم تورم کمتر از این بشود، سفره کارگران و بازنشستگان یک مقدار بیشتر پررنگ می شود و شکاف اولیه را کم میکند.

وی نسبت به بالاتر رفتن چندباره تورم هشداد داد و گفت: اگر تورم از ۴۲ درصد بالاتر برود، کارگران و بازنشستگان باید دوباره کاسه چه کنم بدست بگیرند؛ الان ۲۰ درصد بازنشستگان فقط زندگی نسبتا خوبی دارند و بقیه زیر خط فقر قرار دارند؛ یعنی بیشتر بازنشستگان زندگی نمیکنند و فقط روزگار می گذرانند.

پایان پیام